Europa-Parlamentet godkender CO2-krav til biler
Michael Hjøllund
JournalistForslaget er stort set det samme som ingenting.
Margrete Auken (SF)
Europaparlamentariker
I 2009 indførte man i EU-regi krav om, at nye biler fra 2015 ikke må udlede mere end 130 gram CO2/km. I 2011 indførtes en lignende ordning fra varebiler, så de ikke må udlede mere end 175 g CO2/km.
De to ordninger vil det nye forslag stramme, så biler og varebiler i 2020 maksimalt må udlede henholdsvis 95 g CO2/km og 147 g CO2/km. Stramninger, som regeringen vurderer vil sænke CO2-udledningen med 210-350.000 ton CO2 i Danmark.
Kompromiset mellem Europa-Parlamentet og EU's ministre giver bilfabrikanterne et ekstra år til at komme helt på plads med reglerne.
Det er således kun 95 procent af bilparken, der skal leve op til de nye krav allerede i 2020, mens de største forurenere kan vente helt til 2021.
Derudover kan fabrikanter med mere miljøvenlige modeller på hylderne som for eksempel el- og hybridbiler få såkaldte superkreditter.
Disse kreditter giver plads til, at andre modeller i vognparken kan udlede op til 7,5 g pr. kilometer mere end ellers tilladt. Denne ordning kommer til at gælde til udgangen af 2022.
Forslaget, der er et kompromis fra november indgået mellem medlemslandene og Europa-Parlamentet, giver de største forurenere et ekstra år til at opfylde målet om at begrænse udledning af CO2 fra biler til 95 gram pr. kilometer fra 2020.
Desuden gives der yderligere mulighed for, at producenter bruger såkaldte superkreditter, der af grønne kræfter kritiseres for at udvande det oprindelige CO2-mål.
Begge tiltag udlægges som indrømmelser til Tyskland, der under forhandlingerne af flere omgange stillede sig på bagbenene.