EU's transportministre enige om skærpede regler for cabotage

VEJPAKKE: EU's ministerråd er enige om at bevare cabotagereglerne i deres nuværende form med en skærpelse, mens udstationeringsdirektivet skal gøres generelt dækkende for europæisk godstransport. DI og 3F ser gode takter.

Sent tirsdag nåede EU's medlemslande til enighed om deres forslag til en ny regulering af landevejens godstransport.
Sent tirsdag nåede EU's medlemslande til enighed om deres forslag til en ny regulering af landevejens godstransport.Foto: colourbox.com
Kim Rosenkilde

Sent mandag aften lykkedes det EU's transportministre at nå frem til et kompromis om fremtidens regulering af godstransporten på de europæiske veje.

Dermed træder EU-systemets arbejde med den såkaldte vej- og mobilitetspakke et afgørende skridt nærmere en endelig vedtagelse.

Centralt i Ministerrådets fælles fodslag står ikke mindst bevarelsen af de nuværende cabotageregler og klarhed om, at udstationeringsdirektivet som udgangspunkt også omfatter lastvognschauffører, der arbejder på tværs af EU's medlemslande.

Dokumentation

Elementer i Kommissionens oprindelige forslag til en ny vejpakke

Cabotage

Cabotagereglerne ændres, så det fremadrettet skal være muligt at køre et ubegrænset antal cabotageture inden for fem dage. I dag må der inden for syv dage maksimalt køres tre cabotageture.


Køre- og hviletidsbestemmelser

Der åbnes for, at chaufføren over en periode på fire uger kan afholde to ugentlige hvil i træk på kun 24 timer. De øvrige hvil vil så blive forlænget. I dag skal chaufføren have et fuldt ugentlig hvil (45 timer) oven på en uge med nedsat hviletid.
Chaufføren må ikke sove i lastbilens førerhus under de almindelige ugentlige hvil. Det er arbejdsgivers ansvar at sikre chaufføren alternativ overnatning.

Udstationering

En chauffør, der inden for en måned har mindst tre dages arbejde i et andet medlemsland, vil blive omfattet af opholdsdirektivet.


Fair og socialt balanceret konkurrence

Nye rammer for at begrænse såkaldte postkasseselskaber.
Grænseoverskridende kontrol og styrket håndhævelse af reglerne
En række regler fortolkes forskelligt på tværs af EU. Disse skal klargøres.

En grønnere transportbranche

Harmonisering af vejafgifter, sådan at tidsbaseret betaling afskaffes til fordel for kilometerbaseret betaling.
Miljøvenlige køretøjer skal slippe billigere.
Et opgør med vejafgifter, som rammer borgere forskelligt, alt efter hvilke medlemslande de kommer fra.
Nye emissionsstandarder for privatbiler og varevogne (kommer senere) og nye regler for national overvågning og rapportering af CO2-udslip fra lastbiler.

Ny teknologi

EU-Kommissionen vil bane vejen for teknologi, som fremmer automatiserede køretøjer.
Fælles standarder for betaling af vejafgifter.
Digitalisering

Der skal sikres datafundament for en fælles europæisk rejseplan.

Læs mere her.

Kilde: EU-Kommissionen


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00