Eva Kjer presser EU for bedre test af dieselbiler
FORURENING: Miljøminister Eva Kjer Hansen kræver, at der bliver lavet mere retvisende test af forureningen fra dieselbiler. Derfor presser hun sine europæiske kollegaer, inden de skal tage stilling til et forslag om nye test.
Kasper Kaasgaard
RedaktørVolkswagen-skandalen har afsløret, at det er muligt at omgå de test, der skal fastsætte, hvor meget biler forurener. Det sker endda i stor stil.
Selvom Volkswagen nu lider under afsløringerne, skal der sættes hårdt ind for at undgå, at noget lignende kan ske igen. Det mener miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen (V).
”Jeg presser på for hurtigt at få rullet nye stramme testmetoder ud, der måler på den reelle udledning fra vejene og ikke som nu i bilfabrikanternes laboratorier. EU-Kommissionen har nu givet efter og lagt det forslag frem, som Danmark har presset på for,” siger Eva Kjer Hansen i pressemeddelelse.
Ministeriet oplyser, at EU's medlemslande skal stemme om at stramme reglerne. Derfor har Danmark og Østrig sørget for, at miljøministrene skal diskutere sagen på et rådsmøde i Luxembourg mandag.
”I dag handler det om at få mine kollegaer med på, at vi hurtigt skal have udrullet de bedre test, så vi ikke skal vente fem eller ti år, før de nye testmetoder er fuldt indfasede,” udtaler ministeren.
Baggrunden for forslaget er afsløringerne om, at millioner af Volkswagen-biler har indbygget software, der kan opdage, når bilen bliver testet. Motoren er bygget til at yde mindre forurening, når softwaren mærker det, så bilerne fremstår mere miljøvenlige, end de i virkeligheden er.