Fælleskørsel glemt i debat om trængsel
Natali Braagaard
Vores medlemmer kører fem millioner kilometer om ugen – hvis man regner lidt på det, er det egentlig åndssvagt, at det offentlige Danmark ikke kaster nogle flere kroner i initiativerne.
Søren Hallberg Jensen
Webmaster pendlernet.dk
Pendlernet.dk medvirker til at fjerne flere tusind biler - og dermed mange kilometer bilkøer fra de danske veje.
De samkørende fra Pendlernet.dk tilbagelægger hver i snit 110 kilometer dagligt. Tilsammen bliver det knap 40 millioner kilometer om året - eller det samme som 1.000 gange rundt om jorden.
Hvis blot hver femte tilmeldte får succes med samkørsel via Pendlernet.dk, sparer det miljøet for 7.000 tons CO2 om året.
Et kilo CO2 udledt til atmosfæren koster samfundet ca. 0,3 kr.
66 procent af alle siddepladserne i bilerne er tomme
Som samkørende sparer man nemt 10.000 kroner om året
Flere pendlere gør dagligt brug af dem. Eksperter og fagfolk kan se fidusen ved dem, men alligevel er private og gratis initiativer som gomore.dk og pendlernet.dk - hjemmesider som koordinerer fælleskørsler for hovedsageligt pendlere - ikke på dagsordenen i diskussionen om at mindske trængsel på vejnettet og udledning af CO2.
Selvom initiativerne ifølge Thomas Sik Nielsen, adjunkt i KVL, kan bidrage til at mindske trængslen på motorvejene, er der nemlig én stærk tendens, der taler imod øget udbredelse af ordningerne:
"Selvom vi har relativt høj beskatning, så har folk penge til at købe den transport, de nu ønsker - og så er der en stærk tendens til ikke at ville være afhængig af andre."