Fælleskørsel glemt i debat om trængsel

NYHED: Fælleskørsel mindsker trafikken på vejene - alligevel kan private initiativtagere ikke finde opbakning til at udbrede ordningerne.
Natali Braagaard

Vores medlemmer kører fem millioner kilometer om ugen – hvis man regner lidt på det, er det egentlig åndssvagt, at det offentlige Danmark ikke kaster nogle flere kroner i initiativerne.

Søren Hallberg Jensen
Webmaster pendlernet.dk
Fakta
  • Pendlernet.dk medvirker til at fjerne flere tusind biler - og dermed mange kilometer bilkøer fra de danske veje. 

  • De samkørende fra Pendlernet.dk tilbagelægger hver i snit 110 kilometer dagligt. Tilsammen bliver det knap 40 millioner kilometer om året - eller det samme som 1.000 gange rundt om jorden.

  • Hvis blot hver femte tilmeldte får succes med samkørsel via Pendlernet.dk, sparer det miljøet for 7.000 tons CO2 om året. 

  • Et kilo CO2 udledt til atmosfæren koster samfundet ca. 0,3 kr.

  • 66 procent af alle siddepladserne i bilerne er tomme

  • Som samkørende sparer man nemt 10.000 kroner om året


Kilde: Vejdirektoratet

Flere pendlere gør dagligt brug af dem. Eksperter og fagfolk kan se fidusen ved dem, men alligevel er private og gratis initiativer som gomore.dk og pendlernet.dk - hjemmesider som koordinerer fælleskørsler for hovedsageligt pendlere - ikke på dagsordenen i diskussionen om at mindske trængsel på vejnettet og udledning af CO2.

Selvom initiativerne ifølge Thomas Sik Nielsen, adjunkt i KVL, kan bidrage til at mindske trængslen på motorvejene, er der nemlig én stærk tendens, der taler imod øget udbredelse af ordningerne:

"Selvom vi har relativt høj beskatning, så har folk penge til at købe den transport, de nu ønsker - og så er der en stærk tendens til ikke at ville være afhængig af andre."

0:000:00