Femern-fordyrelse bremser milliarder til ny infrastruktur
FEMERN: Når Femern bliver dyrere end antaget, kan der desværre ikke frigives knap fire milliarder kroner til ny infrastruktur, lyder det fra transportministeren. V er enig og ærgrer sig. Vi går glip af arbejdspladser og mindre trængsel, lyder det fra Dansk Vejforening.
Hjalte T. H. Kragesteen
Journalist og redaktørProjekter som eksempelvis Hærvejsmotorvejen og Frederikssundmotorvejen er der ikke finansiering til, og der er ikke nogen planer for, hvordan man vil finde de penge.
Thomas B. Olsen
Formand, Dansk Vejforening
Storstrømsbroen kan ikke finansieres som en del af Femern-projektet, som partierne på Christiansborg ellers har håbet på. Dermed bliver der ikke sendt knap fire milliarder til ny infrastruktur.
Det står nu fast, efter udsigten til at anlægsudgifterne til Femern bliver højere end først antaget.
"Vi kan ikke lægge fire milliarder kroner yderligere ind under Femern, når vi kan se, at priserne er forøgede med 8,9 milliarder kroner. Den realistiske vurdering er, at det kan ikke lade sig gøre. Desværre," siger transportminister Magnus Heunicke (S).
Ufinansierede projekter som undersøgt og politisk enighed om:
- Øget kapacitet på Øresundsbanen (slusespor v. Kastrup)
- Motorvej syd om Regstrup (Skovvejen til Kalundborg)
- 3. Limfjordsforbindelse
- Udbygning af Fynske Motorvej syd om Odense
- Udbygning af motorvejsstrækningen Fredericia S - Kolding
- Udbygning af Rute 26 (Århus - Søbyvad samt Viborg - Rødekærsbro)
- Ny forbindelse over Roskilde Fjord ved Frederikssund
- Forbedring af vejforbindelsen Herning - Skive - Hanstholm
- Forbedring af vejforbindelse Svendborg - Maribo - Rødby (rute 9): 1. del Svendborg - Spodsbjerg samt 2. del Nakskov - Rødby
- Udbygningen af Køge Bugt Motorvejen (Solrød S - Køge)
- Udbygning af Fynske Motorvej (Odense V - Nørre Aaby)
- Udbygning af Helsingørmotorvejen (Hørsholm S - Isterød)
- Anlæg af Frederikssundmotorvejen (Tværvej, Ballerup - Frederikssund)