Fogh åbner for bindende CO2-mål for transport

CO2-MÅLSÆTNING: Anders Fogh (V) åbner nu for bindende mål for reduktion af CO2. Det skal ske som en del af forhandlingerne om regeringens grønne trafikplan til januar.
Foto: Henrik/Altinget.dk
Torbjørn Næs Bertelsen

Statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) er nu åben for at diskutere bindende mål for transportsektorens reduktion af CO2. I givet fald skal det ske ved forhandlingerne til regeringens grønne trafikplan, som går i gang for alvor til januar.

Det er konklusionen på et svar fra statsministeren på et spørgsmål fra den radikale leder Margrethe Vestager, på et møde onsdag i Folketingets Europaudvalg. 

Vestager spurgte Fogh:

"Transportplanen er det første udspil fra regeringens side, efter at statsministeren holdt sin store klimatale. Det var den første oplagte mulighed for at vise regeringens nye klimatanker i konkret handling. Men hvorfor er der ikke nogen bindende mål i planen," sagde Margrethe Vestager (R), der også er de radikales klimaordfører.

Efter at trafikplanen blev fremlagt 8. december, er regeringen blevet kritiseret for, at trafikplanen ikke indeholder bindende mål for reduktion af CO2 og ikke lever op til regeringens egen bæredygtighedsstrategi.

"Når vi taler generelt om mål for udledninger og reduktion af udledninger, så er Danmark jo forpligtet af mål for reduktion af udledninger. Vi har nogen eksisterende mål i Kyoto-protokollen, som vi skal opfylde. Vi har nogen nye mål, der er sat op nu foreløbig i EU's pakke, hvor Danmark også har forpligtet sig til reduktioner. En ny global klimaaftale vil også sætte mål op. Så Danmark er forpligtet af en række målsætninger og hvis vi så går ind specielt for transportsektoren, så må vi diskutere det i forbindelse med den grønne transportplan, som regeringen har lagt frem. Vi deler det mål at også transportsektoren skal bidrage markant til en nedbringelse af CO2-udledningerne, sagde Fogh på samrådet."

Det svar ser Margrethe Vestager som en åbning fra Fogh om, at bindende mål for reduktion af CO2, kan blive en del af forhandlingerne om fremtidens trafikplan, som starter til januar.

"Man skal selvfølgelig altid være varsom, når Fogh kommer med sine fraser, men jeg ser det, han siger, som et udtryk for åbenhed fra Foghs side og et udtryk for, at vi også kan komme igennem med nogen af vores ønsker," siger Vestager.

Også Socialdemokraternes trafikordfører Magnus Heunicke er optimistisk efter at have hørt statsministeren.

"Det er noget nyt fra regeringen. De kalder deres plan 'bæredygtig transport', men det har været småt med at leve op til ordet 'bæredygtig'. Med statsministerens udtalelser har vi formået at rykke regeringen. Det, synes jeg, er særdeles positivt. Det giver mulighed for, at vi kan komme igennem med noget mere vidtrækkende. Det er vi selvfølgelig optimistiske omkring," siger Magnus Heunicke (S).

Samlet eller hver for sig
Står det til Vestager, så er en bindende målsætning på 25 pct. for reduktion af CO2 det mål, man skal gå efter. Det gjorde de radikale også opmærksom på ved de første indledende forhandlinger med transportminister Lars Barfoed (K) og finansminister Lars Løkke Rasmussen (V) i Rentekammeret i Finansministeriet.

Transportminister Lars Barfoed er åben for at diskutere CO2-målsætning under forhandlingerne, men vil have et samlet analysearbejde af de kvotefri sektorer (transport, landbrug og bolig red.) færdiggjort først.

"Når regeringen har fremlagt sine planer de andre sektorer, vil vi lave en klimahandlingsplan. Der er det vigtigt, at vi nedbringer udledningen mest muligt for de til rådighed værende midler. Vi kan ikke bare med det samme sige, at transportsektoren skal nedbringe med det samme. Hvis man kan få større effekt for færre midler i andre sektorer, så er det jo det, vi skal gøre," siger Lars Barfoed.

Den store forskel på regeringen og oppositionen er, at mens regeringen vil se de tre sektorer, der er indbefattet i regeringens "grøn vækst" plan, under et i en analyse, hvor man vil se, hvor man kan få den bedste og billigste miljøeffekt, så vil oppositionen hellere fastlægge bindende mål for hver sektor.

"Vi mener, der skal være bindende mål for hver sektor. Når der er nogen fastsatte mål på forhånd, så bliver det automatisk mere forpligtende, og så er der en større chance for at nå et godt resultet. For transportsektoren er det meget vigtigt at få opsat nogle faste krav. Udledningen fra transportsektoren er på et år steget med fire pct. og samlet kommer 31 pct. af den samlede udledning i Danmark fra transporten. Kan der blive enighed om en størrelse på målene, så forpligter det for det videre arbejde," siger Margrethe Vestager.

Transportsektoren er klart den største sektor, når man kigger på udledning af CO2, men det er samtidig også den sektor med det største potentiale. Både når det gælder CO2-reduktion, men også når det gælder økonomi.

"Danmark har alle muligheder for at føre an, når det gælder at udvikle fremtidens grønne teknologi. Kapløbet om, hvem der vinder det nye vindmølleeventyr, er i fuld gang," fastslår Margrethe Vestager.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anders Fogh Rasmussen

Formand og stifter, Rasmussen Global og Alliance of Democracies Foundation, seniorrådgiver, Citigroup, fhv. generalsekretær, Nato, fhv. statsminister (V), partiformand & MF
cand.oecon. (Aarhus Uni. 1978)

Margrethe Vestager

Ledende næstformand, EU-Kommissionen, kommissær for konkurrence, formand for Kommissærgruppen om et 'Europa Klar til den Digitale Tidsalder', fhv. minister, politisk leder & MF (R)
cand.polit. (Københavns Uni. 1993)

Lars Barfoed

Kandidat til Europa-Parlamentet (M), formand for Det Kongelige Teater, Foreningen Norden og Danmarks Underholdningsorkester, selvstændig med Lars Barfoed & Company,, næstformand, By & Havn
cand.jur. (Københavns Uni. 1981), CBS Executive Bestyrelsesuddannelse (2016), Harvard Kennedy School Executive Education (2017)

0:000:00