Debat

Forbrugerrådet: DSB-aftale kunne have gjort mere for passagererne

DEBAT: DSB-aftalen er et skridt i den rigtige retning, men den kunne have været endnu bedre. Det skriver formand for Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip, der efterlyser endnu flere skridt i retning af øget kundetilfredshed og passagerfokus.

Der er dele af den nye DSB-aftale, hvor Forbrugerrådet Tænk gerne havde set endnu flere skridt i retning af øget kundetilfredshed og passagerfokus, skriver formand Anja Philip.
Der er dele af den nye DSB-aftale, hvor Forbrugerrådet Tænk gerne havde set endnu flere skridt i retning af øget kundetilfredshed og passagerfokus, skriver formand Anja Philip.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Anja Philip
Formand, Forbrugerrådet Tænk

Vi mener, at der ikke alene hos trafikselskaberne, men hos alle interessenter i den kollektive trafik, er brug for, at man i højere grad fokuserer på, at man kører med passagerer – ikke bare med busser og tog.

Anja Philip
Formand i Forbrugerrådet Tænk

Som samlet talerør for passagererne, der foretager omkring en million daglige rejser i den kollektive trafik, afleverede vi sidste år en ønskeliste til den netop indgåede DSB-aftale til ministeren og transportordførerne.

Fakta
Transportdebatten har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget: transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.


I den kommende tid vil et debatpanel sætte fokus på DSB-aftalen. Sikrer aftalen en bedre og mere effektiv togdrift i Danmark?

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten.

Send dit indlæg til [email protected]


Det gennemgående tema på vores liste var, at DSB i højere grad skulle sætte passagererne i centrum og fokusere på, at de kører med passagerer – ikke bare med tog. Som forbrugerorganisation ligger det nemlig i vores DNA, at vores ønsker til en politisk aftale er fokuseret på forbrugernes behov i den kollektive trafik.

For to uger siden blev aftalen så underskrevet og vores konklusion er, at i den bedste af alle verdener kunne vi godt have ønsket os en endnu bedre aftale. Men når vi sammenligner aftalen med vores ønskeliste, mener vi samtidig, at der er tale om et skridt i den rigtige retning for passagererne. Et skridt, som nu selvfølgelig skal stå sin prøve i den virkelige verden.

Gode elementer i aftalen
De gode elementer for passagererne er blandt andet, at der indføres et nyt kunde-rettidighedsmål, som betyder, at et tog allerede er forsinket efter 3 minutter, og at det gælder både fjern-, regional- og S-togtrafikken.

Derudover skal der i opgørelsen vægtes for antallet af passagerer i toget, og aflysninger skal medregnes. Også ambitionsniveauet for, hvor mange tog der skal køre til tiden, er stigende i perioden, hvilket er positivt.

Det er også positivt, at det med aftalen bliver tydeligt, at DSB aktivt skal bidrage til sammenhængskraften i den kollektive trafik, at DSB fremover skal sikre, at alle relevante oplysninger, der sendes til Transportministeriet, gøres offentligt tilgængelige, og at DSB-kontrakten giver bedre rejser for togpassagerer med handicap. 

Således de gode elementer. Der er nemlig også dele af den nye aftale, hvor vi gerne havde set endnu flere skridt i retning af øget kundetilfredshed og passagerfokus.

Tog til tiden og stigende kundetilfredshed
Vi havde for eksempel gerne set, at kundetilfredshed blev helt afgørende for, hvordan DSB’s indsats bliver vurderet. I den ny aftale står, at DSB skal måles på operatør-rettidighed og effektivitet. Vi ønskede, at kundetilfredsheden skulle stige i kontraktperioden - i aftalen står der blot, at den ikke må falde.

Derudover havde vi ønsket, at regulariteten – altså hvor ofte togene kommer til tiden - blev opgjort på de enkelte strækninger og ikke som i dag i et samlet landsdækkende tal. God regularitet på nogle (del-)strækninger er ikke til glæde for de passagerer, som oplever mange forsinkelser på de strækninger, som de rejser på.

Vi vil derfor gerne opfordre DSB til at offentliggøre disse del-tal. Også selvom det ikke er skrevet ind i aftalen.

Vi mener som nævnt, at der ikke alene hos trafikselskaberne, men hos alle interessenter i den kollektive trafik, er brug for, at man i højere grad fokuserer på, at man kører med passagerer – ikke bare med busser og tog.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anja Philip

Formand, Forbrugerrådet Tænk, medlem, 2030-panelet
cand.scient. cellebiologi (Københavns Uni. 1991), ledelsesfag DOL

0:000:00