Debat

Forbrugerrådet Tænk: Årsbillet til offentlig transport skal sætte skub i den grønne omstilling

En årsbillet til offentlig transport, som man kender den fra Østrigs KlimaTicket, kan løse tre helt centrale udfordringer i Danmark, skriver Forbrugerrådet Tænks formand, Anja Philip.

<span>Et grønt takstudvalg er undervejs kan oplagt se på nye løsninger, der gør kollektiv transport nemmere og mere bæredygtigt, skriver Anja Philip.<br></span>
Et grønt takstudvalg er undervejs kan oplagt se på nye løsninger, der gør kollektiv transport nemmere og mere bæredygtigt, skriver Anja Philip.
Foto: Ernst Van Norde/Ritzau Scanpix
Anja Philip
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det er nemt at tage bilen. Når først den er betalt og står i garagen, føles en biltur nærmest gratis – hvis vi selvfølgelig ser bort fra de nuværende benzinpriser.

Rejser med tog, bus eller metro er en anden sag. Uanset hvilken billet du vælger, skal du løbende tage stilling til din rute og betale din billet på ny. Derfor føles rejsen med kollektiv transport ikke ligefrem gratis. Eller nem.

I løbet af de sidste 10 år er prisen på kollektiv transport steget cirka 20 procent, mens prisen for at købe en bil er faldet cirka syv procent. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Samtidig har corona medført et passagertab i den kollektive transport, og en del er endnu ikke vendt tilbage. Måske fordi der nu hos flere danskere end tidligere holder en bil (eller flere) i garagen. 

Kollektiv transport skal være nemt

Kollektiv transport er en vigtig del af den grønne omstilling. Hvis flere benytter kollektiv transport frem for at tage bilen kan vi spare miljøet for CO2.

Men for at gøre den kollektive transport til et reelt og attraktivt alternativ, skal det først og fremmest være nemt og fleksibelt. Det kræver, at vi tænker (helt) nyt. Hvis vi gør, som vi plejer, får vi bare mere af det, vi allerede har.  

Hvis flere vælger den kollektive transport frem for bilen, reduceres trængslen på vejene, som årligt koster samfundet 77 millioner spildte arbejdstimer.

Anja Philip, formand, Forbrugerrådet Tænk

En undersøgelse om billetsystemet foretaget af Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk i juni 2021 viser, at 39 procent af danske bilister vil bruge den kollektive transport mere, hvis billet- og takstsystemet bliver nemmere.

Der findes eksempler på gode løsninger, hvis vi kigger ud over Danmarks grænser. Så hvorfor ikke lade os inspirere af dem?

Med inspiration fra Østrig

Østrig lancerede i efteråret 2021 en såkaldt KlimaTicket – en årsbillet, som giver mulighed for at rejse med kollektiv transport i hele landet.

Billetten kan købes til én eller flere regioner eller til hele Østrig. En årsbillet til hele Østrig, koster 1.095 euro (cirka 8.250 kroner) om året. De foreløbige resultater må siges at være gode.

Der er på nuværende tidspunkt solgt flere KlimaTickets, end der er biler i Wien. Der bor ni millioner mennesker i Østrig, og der er solgt 152.000 årsbilletter, som dækker hele landet (marts 2022), og dertil kommer årsbilletter til de enkelte regioner.  

Passagerpulsen har undersøgt potentialet for en lignende billet i Danmark. Undersøgelsen viser, at 38 procent af danskerne er interesserede i en årsbillet i stil med Østrigs. Desuden giver en årsbillet potentiale for flere pendlerrejser og mange flere rejser i fritiden. 

Den danske udgave

På baggrund af Østrigs erfaringer og vores egen undersøgelse er det vores vurdering, at en dansk udgave af årsbilletten vil kunne være med til at løse tre store aktuelle udfordringer. 

  1. Klima: Transportsektoren står for cirka 30 procent af udledningen af CO2 i Danmark. Vores undersøgelse viser, at fem procent af danskerne, svarende til cirka 220.000 personer, vil reducere brugen af egen bil i hverdagen, hvis en årsbillet indføres.
  2. Trængsel: Hvis flere vælger den kollektive transport frem for bilen, reduceres trængslen på vejene, som årligt koster samfundet 77 millioner spildte arbejdstimer.
  3. Billetsystem: En samlet årsbillet vil gøre et ellers komplekst billetsystem mere enkelt, fleksibelt og brugervenligt.

Østrig ligner på mange måder Danmark, og der er god grund til at lade os inspirere og undersøge, hvordan vi kan tilbyde et lignende tilbud til danskerne – både dem med og uden biler.

Den bedste løsning finder man sammen

Et grønt takstudvalg er undervejs, og det er oplagt, at udvalget ser på nye løsninger, som den østrigske KlimaTicket eller Tysklands nye koncept "9 für 90", hvor passagerer kan benytte regional kollektiv transport i en hel måned for ni euro. Passagerpulsen sidder gerne med ved bordet og bidrager med viden og erfaringer. 

10. og 11. juni er Passagerpulsen medværter på den årlige European Passengers' Federation Konference i København. Her samler vi fagfolk inden for kollektiv transport og mobilitet fra hele Europa til to døgn med videndeling.

Formålet er at bringe de bedste fremgangsmåder frem i lyset og lade os inspirere til gode løsninger på tværs af landegrænser. Og netop inspiration og nytænkning er nødvendigt, hvis vi skal nå klimamålet og tiltrække flere passagerer til den kollektive transport.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anja Philip

Formand, Forbrugerrådet Tænk, medlem, 2030-panelet
cand.scient. cellebiologi (Københavns Uni. 1991), ledelsesfag DOL