Debat

Forbrugerrådet: Taxi-klagenævn sikrer forbrugerbeskyttelse

DEBAT: Regeringens forslag om at oprette et klagenævn for taxi-kunder kan være med til at sikre forbrugernes rettigheder, skriver Lars Pram, direktør i Forbrugerrådet Tænk.

Foto: Colourbox
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lars Pram
Direktør i Forbrugerrådet Tænk

Du er blevet lovet en taxi, som aldrig kommer. Eller måske kører taxien en stor omvej, så du betaler for meget. Du skal have din cykel med, men da taxichaufføren ser cyklen, kører han sin vej igen.

Der kan være mange situationer, hvor man som forbruger kan have et berettiget ønske om at klage over en taxi-oplevelse. Hvis taxi-selskabet ikke vil imødekomme klagen eller slet ikke svarer, er der i dag ingen anden vej for forbrugerne end at gå til domstolene. Det er et stort skridt at tage, og det kan være forbundet med omkostninger, der ikke står mål med sagens karaktér.

Tradition for ankenævn
I Danmark har vi en god tradition for privat etablerede ankenævn med repræsentanter for forbrugere og branche og en dommer for bordenden. Her træffes afgørelser om alt fra en kontrolafgift i bussen og komplicerede forsikringssager til den mislykkede krydstogtsferie. Over tid vil parterne i ankenævnene mere eller mindre eksplicit formulere en praksis, som kan være retningsgivende for både virksomheder og forbrugere.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Et ankenævn kan dog ikke løse alle klagesager, og det sker da også en sjælden gang imellem, at enten forbruger eller virksomhed er uenige i afgørelsen og derfor vælger at prøve sagen ved domstolene. I regeringens politiske udspil til en modernisering af taxiloven er der lagt op til et mere fleksibelt marked og nemmere adgang for nye aktører. Det hilser vi som forbrugere velkommen, men i et marked med mange aktører og nye teknologiske platforme kan det være vanskeligt at sikre forbrugernes rettigheder.

I Forbrugerrådet Tænk ser vi en god og enkel klagevej som en hjørnesten i forbrugerbeskyttelsen. Derfor er vi også meget tilfredse med, at transportministeren i udspillet har stillet forslag om, at der skal oprettes et klagenævn.

I Forbrugerrådet Tænk ser vi en god og enkel klagevej som en hjørnesten i forbrugerbeskyttelsen.

Lars Pram
Direktør i Forbrugerrådet Tænk

Gratis klageadgang for forbrugerne 
Grænsen mellem delebiler, kollektiv transport og traditionel taxikørsel bliver i disse år stadig mere uklar. Der er derfor også et stigende behov for at definere klare og gode forbrugerrettigheder, uanset hvilken transportform man vælger. Et ankenævn kunne med fordel være klageadgang for både taxi og lignende transportformer. Det vil gøre det enkelt for forbrugerne, og samtidig vil man kunne skabe en praksis, der går på tværs af aktører.

For forbrugerne er det helt centralt, at det enten bliver gratis eller meget billigt, hvis det skal give mening at klage over transporten. Et eksempel til efterfølgelse kunne være Ankenævn for Bus, Tog og Metro, hvor det koster 160 kroner at klage. Får man medhold, skal man naturligvis ikke betale. Som regel er det først, når der opstår en konflikt mellem selskab og forbruger, at det bliver relevant for forbrugerne at kende til klagevejen, og så er det vigtigt, at der er information, og at den er tydelig.

Hold fast i forhandlinger
I Forbrugerrådet Tænk er vi medstifter af mere end 20 klagenævn. Det er vores erfaring, at arbejdet i nævnene rækker ud over selve det at behandle konkrete klager. Det skaber en tættere dialog mellem branche og forbrugere om tolkning af love og regler. Det kan for eksempel være, at ankenævnet formulerer retningslinjer, som kan gøre det nemmere for virksomhederne og samtidig give klar information til forbrugerne. Ankenævnene bidrager også til at indsamle erfaringer om, hvilke uklarheder og problemer, der findes. Et væsentligt indspark, når branchepraksis, love og regler skal revideres.

Desværre ser det lige nu ikke ud til, at der kan findes flertal for den hårdt tiltrængte modernisering af taxiloven, og et ankenævn har derfor også lange udsigter. Lovforslaget har været undervejs i flere omgange, og jo længere tid, der går, jo større bliver behovet. Vi vil derfor opfordre til, at der holdes fast i forhandlingerne og i den politiske vilje til at nå et resultat, der kan bidrage til velfungerende og tryg transport for forbrugerne.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Pram

Adm. direktør, Dansk Sygeplejeråd
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 1998)

0:000:00