Forsinkelser kan koste Femern-forbindelse milliardstøtte fra EU
TIDSNØD: EU-støtte til Femern-tunnelen for flere milliarder risikerer at ryge tilbage i de europæiske kasser, hvis en tysk klagesag over projektet giver yderligere forsinkelser. Minister er klar til at sende ny ansøgning.
Kim Rosenkilde
RedaktørDet er usikkert, om Danmark får fuld glæde af samtlige de over fire milliarder kroner, EU har bevilget til byggeriet af en tunnel under Femern Bælt.
Med den oprindelige EU-bevilling fra 2015 skulle midlerne udmøntes inden udgangen af 2019, i takt med at byggeriet skred frem.
Den deadline er siden forlænget med et år, efter den afgørende tyske myndighedsgodkendelse af projektet har trukket i langdrag.
Byggeri på Lolland sættes i gang
Forligspartierne bag Femern-forbindelsen (regeringen samt Socialdemokratiet, SF, Radikale og Dansk Folkeparti) indgik sidste uge aftale om at igangsætte den første byggefase forud for tunnelbyggeriet.
Parterne anmodede derfor Femern A/S om at indgå aftale med de to entreprenørkonsortier Femern Link Contractors og Fehmarn Belt Contractors om at igangsætte følgende anlægsaktiviteter i Danmark:
- Etablering af en arbejdshavn ved Rødbyhavn
- Anlæg af en tunnelelementfabrik ved Rødbyhavn
- Etablering af tunnelportal på Lolland
- Etablering af beboelses- og administrationsfaciliteter
- Bestilling af særligt marint udstyr
- Øvrige mindre forberedende arbejder.
Kilde: Transportministeriet