Debat

Forslag: Vedligehold veje med benzin

DEBAT: Læg alle veje under et selskab a la A/S Storebælt, og skaf mellem 2 og 5 mia. kr. via benzinafgiften til vedligehold og anlæg, foreslår dagens debattør.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Hvis der årligt øremærkes 50 øre per liter brændstof til vedligeholdelse og udbygning af vejinfra­struk­turen, vil det give 2,7 mia kr., og 1 kr. per liter vil give 5,4 mia kr.

Ib Frandsen
Direktør, Asfaltindustrien

Af Ib Frandsen,
Adm. direktør for Asfaltindustrien

Det er nødvendigt med nytænkning for at komme ud over de politisk-psykologiske hæm­ning­er, der er knyttet til folketingsbeslutninger om anlæg og vedligehol­del­se af det dan­­ske vejnet.

Beslutningerne må frigøres af de årlige finanslovsforhandlinger og tildeles rum for anderle­des overordnede, langsigtede og holdbare overvejelser.

Det bliver yderligere aktualiseret, når der i de kommende år - med udgangspunkt i Infrastruktur­kom­mis­sio­nens anbefalinger - bl.a. skal ske en udbygning af motorvejsnettet samtidig med en genopretning af de eksisterende statsveje.

Vi lancerede allerede i 2002 et forslag til opnåelse af større uafhængighed af de bevil­gen­de myn­digheder gennem etablering af "Danske Veje A/S", som kan varetage disse opga­ver. Nu synes tiden at være inde for at gennemføre det.

Efterslæb er dyrt
Det bør formentlig være et statsligt selskab i lighed med "A/S Storebælt", som drives for­retningsmæssigt - og bl.a. fra Vejdirektoratet kan hentes en stribe yderst kompe­tente per­soner, der fra første færd kan medvirke til at bringe det nye selskab på rette vej.

Selskabet skal både forestå realiseringen af fremtidige nye an­læg - efter overordnede rammer, der selvsagt vedblivende fastlægges af Folketinget - og sikre rettidig ved­lige­hol­del­se af det til enhver tid eksisterende statsvejnet (en rapport fra Finans- og Tra­fikministerierne har tidligere dokumenteret, at for sent vedligehold koster 3 gange så meget!).

ITS er et must
Samtidig skal selskabet sikre en udbredt anvendelse af ITS - Intelligente Trafiksystemer, som vil give en langt mere sikker og effektiv trafikafvikling, end vi hidtil har været vant til. Et af de bedste beviser herfor findes på udbygningen af M3 rundt om København, hvor trafikafviklingen er forløbet langt bedre end selv de mest optimistiske prognoser.

I stedet for at bruge masser af tid, penge og rapporter om trafik, trængsel, infrastruktur og teorier om road-pricing kan man også lige så godt erkende, at den rigtige løs­ning som regel er den enkleste - og billigste.

Det ligger nogenlunde fast, at finansieringsbehovet i dagens priser for henholdsvis udbyg­ning og vedlige­hol­delse af statsvejene har ligget i størrelsesordenen 2,2-2.3 mia. kr. per år.

Dette tal vil forventeligt stige med 400 mio kr. per år, når der skal samles op til fremtidig udbygning af vejnettet.

Benzinafgift kan sikre vedligehold
Finansloven for 2008 forventer en indtægt fra bilisterne på omkring 20 mia kr. alene fra brændstofforbrug og ansvarsforsikringsafgift - og med registreringsafgiftens 28 mia kr. i alt 48 mia kr.

Hvis der årligt øremærkes 50 øre per liter brændstof til vedligeholdelse og udbygning af vejinfra­struk­turen, vil det give 2,7 mia kr., og 1 kr. per liter vil give 5,4 mia kr.

Afhængigt af det ambitionsniveau, regeringen spiller ud med senere i år, vil der altså kunne allokeres fuldt tilstrækkelige midler til såvel et ordentligt vedligehold af statsvejene som en fornuftig bygning af nye motorvejsfor­bin­delser.

Se, det er road-pricing!

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00