Forslag: Vedligehold veje med benzin
Hvis der årligt øremærkes 50 øre per liter brændstof til vedligeholdelse og udbygning af vejinfrastrukturen, vil det give 2,7 mia kr., og 1 kr. per liter vil give 5,4 mia kr.
Ib Frandsen
Direktør, Asfaltindustrien
Af Ib Frandsen,
Adm. direktør for Asfaltindustrien
Det er nødvendigt med nytænkning for at komme ud over de politisk-psykologiske hæmninger, der er knyttet til folketingsbeslutninger om anlæg og vedligeholdelse af det danske vejnet.
Beslutningerne må frigøres af de årlige finanslovsforhandlinger og tildeles rum for anderledes overordnede, langsigtede og holdbare overvejelser.
Det bliver yderligere aktualiseret, når der i de kommende år - med udgangspunkt i Infrastrukturkommissionens anbefalinger - bl.a. skal ske en udbygning af motorvejsnettet samtidig med en genopretning af de eksisterende statsveje.
Vi lancerede allerede i 2002 et forslag til opnåelse af større uafhængighed af de bevilgende myndigheder gennem etablering af "Danske Veje A/S", som kan varetage disse opgaver. Nu synes tiden at være inde for at gennemføre det.
Efterslæb er dyrt
Det bør formentlig være et statsligt selskab i lighed med "A/S Storebælt", som drives forretningsmæssigt - og bl.a. fra Vejdirektoratet kan hentes en stribe yderst kompetente personer, der fra første færd kan medvirke til at bringe det nye selskab på rette vej.
Selskabet skal både forestå realiseringen af fremtidige nye anlæg - efter overordnede rammer, der selvsagt vedblivende fastlægges af Folketinget - og sikre rettidig vedligeholdelse af det til enhver tid eksisterende statsvejnet (en rapport fra Finans- og Trafikministerierne har tidligere dokumenteret, at for sent vedligehold koster 3 gange så meget!).
ITS er et must
Samtidig skal selskabet sikre en udbredt anvendelse af ITS - Intelligente Trafiksystemer, som vil give en langt mere sikker og effektiv trafikafvikling, end vi hidtil har været vant til. Et af de bedste beviser herfor findes på udbygningen af M3 rundt om København, hvor trafikafviklingen er forløbet langt bedre end selv de mest optimistiske prognoser.
I stedet for at bruge masser af tid, penge og rapporter om trafik, trængsel, infrastruktur og teorier om road-pricing kan man også lige så godt erkende, at den rigtige løsning som regel er den enkleste - og billigste.
Det ligger nogenlunde fast, at finansieringsbehovet i dagens priser for henholdsvis udbygning og vedligeholdelse af statsvejene har ligget i størrelsesordenen 2,2-2.3 mia. kr. per år.
Dette tal vil forventeligt stige med 400 mio kr. per år, når der skal samles op til fremtidig udbygning af vejnettet.
Benzinafgift kan sikre vedligehold
Finansloven for 2008 forventer en indtægt fra bilisterne på omkring 20 mia kr. alene fra brændstofforbrug og ansvarsforsikringsafgift - og med registreringsafgiftens 28 mia kr. i alt 48 mia kr.
Hvis der årligt øremærkes 50 øre per liter brændstof til vedligeholdelse og udbygning af vejinfrastrukturen, vil det give 2,7 mia kr., og 1 kr. per liter vil give 5,4 mia kr.
Afhængigt af det ambitionsniveau, regeringen spiller ud med senere i år, vil der altså kunne allokeres fuldt tilstrækkelige midler til såvel et ordentligt vedligehold af statsvejene som en fornuftig bygning af nye motorvejsforbindelser.
Se, det er road-pricing!