Forsøg med super-elcykler kan stride mod EU-retten og færdselsloven

HØRING: Regeringens forslag til en forsøgsordning med såkaldte speed pedelecs er ikke blot skadeligt for trafiksikkerheden. Det kolliderer også med europæisk som dansk lovgivning, advarer Rådet for Sikker Trafik. 

En række organisationer advarer mod at lukke nye højhastighedselcykler ud på de danske cykelstier.
En række organisationer advarer mod at lukke nye højhastighedselcykler ud på de danske cykelstier.Foto: Pressefoto/Klever Mobility
Kim Rosenkilde

Det er ikke kun farligt at drøne ned ad en befærdet cykelsti med op til 45 kilometer i timen på en ’potent’ elektrisk cykel.

Det strider også mod såvel EU-retten som den danske færdselslov, når regeringen med transportminister Ole Birk Olesen (LA) i spidsen vil give grønt lys for, at såkaldte speed pedelecs kan sidestilles med almindelige elcykler i trafikken.

Det er i hvert fald vurderingen fra Rådet for Sikker Trafik.

Dokumentation

Forsøgsordning med speed pedelecs

En speed pedelec ligner en cykel, men er udstyret med en elektrisk hjælpemotor, som understøtter hastigheder på op til 45 kilometer i timen.

I dag bliver speed pedelecs kategoriseret som en stor knallert på grund af køretøjets mulige hastighed. Det betyder, at køretøjet og føreren på nuværende tidspunkt skal opfylde de krav, der gælder i forhold til en stor knallert for at kunne færdes på områder, der er omfattet af færdselsloven.

Det indebærer, at speed pedelecs skal indregistreres og udstyres med en hvid nummerplade, føreren skal have kørekort til stor knallert og anvende styrthjelm under kørslen. Herudover skal køretøjet køre på vejen ligesom en almindelig stor knallert.

Dette er ifølge regeringen ikke hensigtsmæssigt, når der tages højde for speed pedelecs' øvrige egenskaber. En speed pedelec opnår kun hastigheden, der matcher en stor knallerts, når føreren samtidig træder i pedalerne. Køretøjet er desuden mere spinkelt konstrueret end en stor knallert.

På baggrund af dette har Færdselsstyrelsen udarbejdet et udkast til en bekendtgørelse til en forsøgsordning, hvor kravene til speed pedelecs lempes. I forsøgsordningen er det blandt andet ikke længere et krav, at en speed pedelec skal indregistreres som stor knallert. Det er heller ikke længere et krav, at føreren har erhvervet kørekort til stor knallert.

Tidligere skulle førere af en speed pedelec være fyldt 18 år, men i forsøgsordningen kan en speed pedelec nu føres af personer, der er fyldt 15 år.

Derudover bliver det tilladt for førere af speed pedelecs at køre på cykelstien.

Førere af speed pedelecs er i ordningen omfattet af færdselslovens bestemmelser om forsikring, spirituskørsel og kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer, sygdom mv.

Læs udkastet til bekendtgørelsen her.

Kilde: Færdselsstyrelsen


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00