Fortsat kritik af køre-hviletids-straffe

Justitsministeren giver efter for dele af transporterhvervets kritik af køre-hviletids-bestemmelserne. Men de kræver flere lempelser.
Ole Nikolaj Møbjerg Toft
Fakta

Justitsministeriet har oplyst, at der foretages disse fem lempelser:

  1. Det  bliver tilladt kortvarigt at åbne kontrolapparatet i lastbiler og busser, mens diagramarket (skiven) sidder i, hvis dette sker under nogle nærmere angivne betingelser, herunder at åbning sker med henblik på egenkontrol.

     

  2. Der vil kun blive udmålt én bøde til henholdsvis chauffør og vognmand, hvis chaufføren under kørslen ikke som påkrævet medbringer diagramark fra den pågældende uge og de diagramark, han har brugt de forudgående 15 dage. Hidtil har der kunnet gives en bøde for hvert ikke medbragt diagramark. Det er dog et krav, at samtlige manglende diagramark efterfølgende indsendes til politiet.

     

  3. Der udmåles kun én bøde til henholdsvis chauffør og vognmand for hvert diagramark, der er fejlagtigt eller mangelfuldt udfyldt, uanset antallet af udfyldningsfejl eller manglende oplysninger på det enkelte ark. Hidtil har der kunnet gives en bøde for hver forkert eller manglende oplysning på hvert ark.

     


  4. Der vil kunne foretages to afbrydelser af det daglige hvil (mod hidtil én) af sammenlagt højst en times varighed i forbindelse med færgeoverfart eller togtransport (den såkaldte "færgeregel").

     


  5. Endelig vil chaufførerne for det femte fremover kunne undlade at anvende diagramark under et lovligt dagligt hvil, der afholdes i køretøjet.

Kilde: Justitsministeriet

Et år efter at Justitsministeriet skærpede straffene for at overtræde køre-hviletids-bestemmelserne, bliver de nu lempet.

HTS-A-direktør Michael Svane udtaler sig på vegne af transportbranchen i sagen. Og han anerkender, at branchen har fået lempet reglerne på fem områder.

Men han understreger, at det ikke er nok.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00