Fremtidens tog kan stadig godt blive højhastighedstog

UDBUD: Aftalen om DSB's indkøb af nye el-tog forhindrer ikke, at der også vil kunne købes tog hurtige nok til at indfri timemodellen. Det stod klart, da et bredt flertal i denne uge godkendte DSB's store togudbud.

Nye tog kommer til Danmark. Men i første omgang ikke nogen, som kan køre mere end 200 kilometer i timen.
Nye tog kommer til Danmark. Men i første omgang ikke nogen, som kan køre mere end 200 kilometer i timen.Foto: Siemens
Kim Rosenkilde

Det bliver ikke DSB's indkøb af nye el-tog, som kommer til at tage livet af ambitionerne om at indføre timedrift mellem de fem største byer i Danmark.

Timemodellen forudsætter ellers tog, der kan køre med op til 250 kilometer i timen på spor, som er gearet til den høje hastighed.

Og med det udbud for indkøb af i første omgang mindst 100 togsæt, som nu skal sættes i gang, satser DSB på en togmodel, som kun kan køre op til 200 kilometer i timen.

Dokumentation

Bredt flertal godkender togindkøb

Forligskredsen bag aftale om udbud af nye eltog (regeringen og DF, S, R, ALT og SF) godkendte tirsdag DSB's udbudsmateriale for indkøb af nye eltogsæt, hvor vedligeholdet vil være fuldt outsourcet.

Dermed er DSB klar til at udsende udbudsmaterialet.

Samtidig har et enigt flertal i Folketinget (regeringen og DF, S, EL, R, SF og ALT) indgået aftale om, at DSB skal udsende udbudsmateriale for indkøb af nye vogne og udnytte optionen på indkøb af yderligere el-lokomotiver.

Kilde: Transportministeriet


0:000:00