Glæde i FDM over loft for p-takster

PARKERING: Regeringen vil med et nyt lovforslag sætte en grænse for, hvor meget kommunerne må tjene på betalings-parkering. Det falder i god jord hos FDM, der kritiserer Københavns Kommune for at have brugt p-takster som en ekstra skatteindtægt.

Man må konstatere, at mens man har travlt med at nedlægge p-pladser i Københavns Kommune, så stiger taksterne samtidig, og taksterne går så åbenbart ikke til at lave nogle nye p-forhold - i hvert fald ikke i det tempo, som man hæver taksterne.

Torben Lund Kudsk
Politisk konsulent i FDM
Regeringen vil med en ny lovgivning sikre borgerne imod, at kommunernes parkerings-opkrævninger udvikler sig til noget, der mere ligner en pengemaskine end et hensyn til trafikregulering. Det er bilejernes interesseorganisation, FDM, godt tilfreds med.

"FDM er rigtig glade for, at der nu er politisk flertal for at fremsætte sådan et lovforslag, og vi ser frem til, at det træder i kraft," siger Torben Lund Kudsk, politisk konsulent i FDM.

Forslaget er en del af finanslovs-aftalen, og det indebærer, at indtægter fra kommunernes betalingsparkering tilfalder staten, hvis de overstiger niveauet fra 2007. Det vil foregå ved, at staten modregner indtægterne i kommunernes bloktilskud.

FDM kritiserer Københavns Kommune
Torben Lund Kudsk mener, at Københavns Kommune bevidst har kalkuleret med indtægterne fra parkerings-opkrævninger som en ekstra skatteindtægt. Det bygger han på, at Københavns teknik- og miljøborgmester, Bo Asmus Kjeldgaard (SF), i denne uge sagde til Børsen, at "det er da klart, at vi med de ekstra penge kunne have undgået lukkedage i daginstitutionerne, ligesom vi kunne have investeret endnu mere i grønne arbejdspladser og udvikling af byen".

Dokumentation
Regeringen skriver i finanslovens afsnit om kommunale indtægter fra betalings-
parkering:

Regeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne er enige om fremadrettet atsikre, at kommunerne ikke opkræver betaling for parkering af økonomiske hensyn. Der er på den baggrund enighed om en model, der indebærer, at indtægter fra betalingsparkering over niveauet i 2007 tilfalder staten via en modregning i bloktilskuddet. Der ændres ikke på kommunernes mulighed for at anvende betalingsparkering for at tilgodese trafikale hensyn. Kommunerne kan undgå modregning under forudsætning af, at kommunens parkeringsordning "hviler i sig selv". Det giver mulighed for at foretage større investeringer i eksempelvis parkeringshuse mv. Forligspartierne noterer sig, at regeringen vil fremsætte lovforslag herom.


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00