Gyserafstemning kan udskyde afklaring om biobrændstoffer

DRAMA: Et totalt splittet Europa-Parlament fandt et kompromis om biobrændstoffer, men et flertal blokerede med en enkelt stemme for umiddelbare forhandlinger med medlemslandene.
Med stemmerne 347 mod 346 fratog Europa-Parlamentet deres chefforhandler mandat til at gå i umiddelbar forhandling med Ministerrådet.
Med stemmerne 347 mod 346 fratog Europa-Parlamentet deres chefforhandler mandat til at gå i umiddelbar forhandling med Ministerrådet.Foto: Europa-Parlamentet
Michael Hjøllund

Det vil være minimalt, hvad Rådet tager med i forhold til de ambitioner, der er i vores forslag.

Jens Rohde (V)
Medlem af Europa-Parlamentet
Fakta
Kompromisets hovedpunkter
Et loft over førstegenerationsbiobrændstoffer på 6 % i 2020.

Krav om minimum 2,5 % andengenerationsbiobrændstoffer i 2020.

ILUC-effekter medregnes fra 2020.

ILUC-effekter
ILUC står for "indirect land use change."

De dækker over, at produktionen af biobrændstoffer på eksisterende landbrugsjord medfører produktion af erstatningsfødevarer andre steder, som ikke er beskyttet af bæredygtighedskriterier

Dette kan eksempelvis føre til ændringer i arealanvendelsen, hvor skove omdannes til landbrugsjord, hvilket medfører en betydelig udledning af CO2.

VE i 2020
Kravene til biobrændstoffer spiller ind, i en overordnet målsætning om at der skal være 10 procent vedvarende energi i EU's transportsektor i 2020.

"Det svarer til at have scoret et hattrick i fodbold, men tabe kampen 4-3."

Sådan lyder det fra en ærgerlig europaparlamentariker Jens Rohde (V), efter Europa-Parlamentet onsdag stemte om nye regler for biobrændstoffer.

For selvom et snævert flertal fik strikket et kompromis sammen, lykkedes det et forsvindende lille flertal af parlamentarikere at afvise et mandat om at begynde forhandlinger med medlemsstaterne.

Det manglende mandat får nu Jens Rohde og flere aktører til at frygte, at en endelig aftale mellem Europa-Parlament, medlemsstater og EU-Kommission kan få lange udsigter.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00