Debat

Hæstorp og Cyklistforbundet: Giv kommunerne lov til at sætte fartgrænsen ned

Det er forældet tankegods, at biler skal kunne køre 50 kilometer i timen i byerne. Justitsministeriets nej til at give kommunerne større råderum for lokale hastighedsgrænser er dybt besynderligt, skriver Klaus Bondam og Sophie Hæstorp Andersen.

Københavns Kommune har netop vedtaget et budget, hvor man vil sænke farten med ti kilometer i timen på byens mindre gader. Det så vi gerne ske mange andre steder også, skriver Klaus Bondam og Sophie Hæstorp Andersen.
Københavns Kommune har netop vedtaget et budget, hvor man vil sænke farten med ti kilometer i timen på byens mindre gader. Det så vi gerne ske mange andre steder også, skriver Klaus Bondam og Sophie Hæstorp Andersen.Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Klaus Bondam
Sophie Hæstorp Andersen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Fart dræber. Det ved vi alle sammen godt.

Alligevel sagde Justitsministeriet efter forårets høring om lokale hastighedsgrænser nej tak til at give kommunerne større råderum i forhold til at sætte farten ned til 40 kilometer i timen i boligkvarterer og byområder med mange bløde trafikanter. I stedet blev de mange kommuner, som ønsker netop det, spist af med et treårigt forsøg i 15 udvalgte kommuner.

Det er en besynderlig beslutning, der kommer på trods af overvældende og bred opbakning til lavere hastigheder og større kommunal beslutningskompetence.

Det er og bliver forældet tankegods, at biler inden for byområder som udgangspunkt skal kunne bevæge sig med 50 kilometer i timen af hensyn til den generelle trafikafvikling, og at politiet skal være højeste kompetence på trafikafvikling og færdselssikkerhed, når kommunen vil sætte farten ned.

Nogle kommuner får politiets ja andre nej

Kommunerne bør i højere grad kunne beslutte selv, hvordan man gør tæt beboede områder sikre for bløde trafikanter i stedet for, at politiet dikterer, om man må køre 30, 40 eller 50 kilometer i timen. Det er trods alt her, at byplanlæggerne og trafikingeniørerne arbejder – ikke hos politiet.

Vi er nødt til at give (børne)cyklister og andre bløde trafikanter bedre forhold og større tryghed. Vi er nødt til at gøre (el)cyklen til et attraktivt alternativ til bilen.

Klaus Bondam og Sophie Hæstorp Andersen
Hhv. direktør, Cyklistforbundet og overborgmesterkandidat for Socialdemokratiet i København

Justitsministeriet argumenterer samtidig med, at det giver uens praksis på tværs af kommunerne, hvis politiets rolle som sidste instans ikke fastholdes.

Men faktum er jo, at i dag får nogle kommuner politiets ja til at sætte bilers tilladte maksimumshastighed ned til 40 kilometer i timen (eller lavere), mens andre ikke gør.

For eksempel har man i Gladsaxe Kommune fået politiets ja til at sætte hastigheden ned i flere dele af kommunen og er lykkedes med at udrydde syv ud af ti personulykker.

Det vil man også gerne gøre i Hillerød Kommune. Men her siger politiet nej. Din trafiksikkerhed afhænger af, hvilken politikreds du bor i.

Utryghed får folk til at holde op med at cykle

Vi har ikke brug for forsøg. Vi har brug for en grundlæggende ny tilgang til hastighedsnedsættelser. To tredjedele af ulykker med personskade sker ifølge Vejdirektoratet i byzoner. I Paris har man netop indført fartnedsættelser til 30 kilometer i timen i et område, der er lige så stort som hele Københavns Kommune. Når en fodgænger rammes af en bil med 30 kilometer i timen, er der 90 procent chance for at overleve. Chancen for at overleve falder markant ved højere hastigheder.

Når politiet herhjemme skal tage stilling til lavere hastighed på en strækning eller et område, hvor kommunen ønsker, at bilerne sætter farten ned, ses der blandt andet på den generelle trafikafvikling - underforstået for biler. Det er godt at se, at der i Københavns Kommune netop er vedtaget et budget, hvor man vil sænke farten med ti kilometer i timen på byens mindre gader.

Det så vi gerne ske mange andre steder også. For føler man sig utryg som cyklist, cykler man ikke. Faktisk er utryghed igen ifølge Vejdirektoratet en af hovedårsagerne til, at en cyklist holder op med at cykle. Vi er nødt til at udfordre bilens magt. Vi er nødt til at give (børne)cyklister og andre bløde trafikanter bedre forhold og større tryghed. Vi er nødt til at gøre (el)cyklen til et attraktivt alternativ til bilen.

At vi derved hjælper klimaet og får bedre byrum, bedre luft og mindre støj, skal bestemt ikke lægges Justitsministeriet til last.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00