Debat

Klimarådet: Har vi trukket stikket på elbilen?

DEBAT: Med indfasningen af elbiler i afgiftssystemet er salget af elbiler i år styrtdykket, men det bør ikke føre til panikløsninger, skriver medlem af Klimarådet. Vi bør se elbilens potentiale i et længere perspektiv, mener han.

Lasse Lange
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Niels Buus Kristensen
Medlem af Klimarådet, transportforsker og tidligere institutdirektør for DTU Transport

Folketinget vedtog i 2015 at indfase elbilerne i det almindelige afgiftssystem. Indfasningen betyder, at elbiler fra 2016 begynder at betale registreringsafgift og fra 2020 er fuldt indfaset i registreringsafgiften. Det er fornuftigt at få ét samlet system for alle biler, uanset hvilken energiform de bruger. Spørgsmålet er dog, om indfasningen forhindrer, at elbiler kan spille en afgørende rolle i den grønne omstilling af transporten.

I de første fire måneder af 2016 blev der kun solgt 139 elbiler. Det dokumenteres i Klimarådets netop udgivne rapport Afgifter der forandrer – Forslag til klimavenlige afgiftsomlægninger på baggrund af statistik fra Dansk Elbil Alliance. Salgstallet for 2016 ser dermed ud til at blive markant lavere end i 2015, hvor danskerne i alt købte 4.523 elbiler. En del af det drastiske fald skyldes, at mange bilkøbere fremrykkede deres køb fra 2016 til de sidste måneder af 2015 for at slippe for at betale afgift. Det ses bl.a. af, at der i december 2015 blev solgt hele 1.588 elbiler, hvilket er mere end fire gange så mange som det månedlige gennemsnit for 2015. Men faldet afspejler også, at elbilerne nu er blevet mindre attraktive økonomisk set.

Evaluering af afgifter på elbiler
Politikerne har lovet hinanden at genoverveje afgiftsindfasningen efter sommerferien, hvis forudsætningerne bag den politiske aftale har ændret sig markant. Aftalen forventede et elbilsalg i hele 2016 på 1.800 stk., og salget indtil videre peger på, at dette tal kan blive svært at nå. Derfor har flere politikere krævet en revision af afgiftsindfasningen.

I Klimarådet mener vi, at man skal være påpasselige med at ændre afgifterne radikalt på baggrund af få måneders lave salgstal her og nu. Elbilers indtog på de danske veje bør ses i et længere perspektiv i sammenhæng med de danske klimamål, og batteriteknologien og batteriomkostningerne ændrer sig rigtigt hurtigt i disse år. På den anden side er det Klimarådets vurdering, at elbilerne også på den lange bane risikerer at lide under den måde, registreringsafgiften beregnes på. Derfor foreslår Klimarådet, at elbiler får et fradrag i afgiften.

Elbilerne bliver bedre og billigere
Lige nu går det rigtigt stærkt med både den teknologiske og kommercielle udvikling for elbiler, og flere producenter lancerer nye modeller de kommende år, for eksempel Teslas model 3, som ifølge Tesla selv bliver en elbil med attraktiv rækkevidde til en overkommelig pris. Med den type biler på markedet kan salget af elbiler i Danmark hurtigt skifte gear.

Klimarådet forventer i sin seneste rapport, at en elbil i mellemklassen bliver privatøkonomisk billigere end en tilsvarende benzinbil inden for ti år med et typisk kørselsbehov. Årstallet er naturligvis usikkert og vil komme tidligere for de bilister, der kører mange kilometer om året. På den anden side vil elbilens begrænsede rækkevidde udgøre et større problem for netop disse bilister. Men Klimarådets rapport viser, at elbilerne vil få en betydelig markedsandel, når teknologien bliver billig nok – selv med den vedtagne indfasning i afgiftssystemet.

Der er behov for justering af registreringsafgiften
Et centralt spørgsmål er, om elbilerne kommer hurtigt nok og i tilstrækkeligt stort antal. Klimarådet peger på, at det kan være nødvendigt med op mod 1 mio. danske elbiler i 2030, hvis personbilerne skal tage sin del af indsatsen, for at vi lever op til vores EU-klimamål. Det store tal viser med al tydelighed, at omstillingen af transporten er en enorm opgave, som ifølge Klimarådets fremskrivninger ikke bliver løst af sig selv, selv om batterierne og dermed elbilerne bliver billigere. Med andre ord bliver vi nødt at gøre noget, hvis vi ønsker, at elbilerne skal bidrage til at omstille transporten, så vi kan opfylde vores forpligtelser over for EU.

Klimarådet anbefaler derfor helt konkret, at elbiler gives et fradrag i registreringsafgiften svarende til prisen på batteriet. Det er ikke hensigtsmæssigt, at denne store del af elbilens pris beskattes med 150 procent. Et sådant fradrag vil gøre, at man undgår, at potentielle elbilkøbere fravælger elbilen, når man beskatter lige netop den miljøteknologi, der gør en elbil mere klimavenlig, men også dyrere end en benzin- eller dieselbil. Fradraget vil næppe redde elbilsalget i 2016, men det er heller ikke afgørende for omstillingen på langt sigt.

Afgørende er, at fradraget kan sikre elbilen en fair beskatning, så elbilerne med tiden bliver et økonomisk attraktivt alternativ til de konventionelle biler. Denne anbefaling kan politikerne passende tage med i tasken, når de genbesøger afgiftsindfasningen efter sommerferien.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Niels Buus Kristensen

Forskningsleder, Transportøkonomisk Institut (Oslo), næstformand, Klimarådet, fhv. institutdirektør, DTU Transport
cand.polit. (Københavns Uni. 1987), ph.d. i økonomi (Københavns Uni. 1992)

0:000:00