Her er DSB's nye eltog

Den franske producent Alstom skal levere mindst 100 elektriske togsæt til DSB, der forventer, at det nye tog kan være på skinner ved udgangen af 2024. 

Foto: DSB
Daniel Bue Lauritzen

Danmarks kommende eltog, der frem mod 2030 skal erstatte de velkendte IC3-, IC4- og IR4-tog, skal leveres af den franske producent Alstom. 

Det kunne transportminister Benny Engelbrecht (S) mandag eftermiddag løfte sløret for, efter at DSB havde sat endegyldigt punktum for en over tre år lang udbudsproces. 

"Jeg er rigtig glad for, at vi nu har en klar og stabil vej i retning af, at jernbanedriften på vores hovedbanelinjer bliver CO2-neutrale og på ren elektrisk drift. Det er fremtiden," sagde ministeren ved et pressemøde mandag.

Producent har ansvaret
Indkøbet bliver i første omgang på minimum 100 togsæt og er med en pris på over 20 milliarder kroner det største i DSB's historie. For den pris skal Alstom både stå for leverancen og vedligeholdelsen af togsættene.

Det giver en større sikkerhed for, at danskerne får et nyt tog af høj kvalitet, mener Ole Birk Olesen, der var transportminister, da udbuddet blev sat i gang i 2018.

"Det betyder, at hvis det her tog ikke kører godt nok, så er det dem, der tager regningen," sagde Ole Birk Olesen ved pressemødet. 

Togtypen er allerede i drift i Italien og er også ved at blive sat på skinner i Holland.

Forventer rettidighed
Da udbuddet blev indledt i 2018, var forventningen, at toget ville kunne tages i brug allerede i begyndelsen af 2024, men DSB sigter nu først efter at kunne køre med passagerer i de nye tog omkring udgangen af det år.

Men transportminister Benny Engelbrecht har en klar forventning om, at tidsfristerne for leverancen bliver overholdt. Det har sammen med en lav pris været blandt de afgørende parametre for, at Alstom vandt udbuddet, forklarede han mandag. 

"Man kan forvente, at man vil levere til tiden, og at man kommer til at levere noget, der skal performe i drift, inden man afleverer de første togsæt," sagde Benny Engelbrecht med henvisning til, at togtypen i 2024 allerede vil være i drift i to andre europæiske lande.

Indkøbet mangler fortsat at blive endegyldigt godkendt af Folketingets finansudvalg. 

Her er DSB's nye tog

DSB har besluttet af købe minimum 100 nye eltogsæt og forventer at købe i alt 150 togsæt af den franske producent Alstom.

Toget bliver af typen Coradia Stream, der allerede er taget i brug i Italien og også er bestilt til Holland.

Toget har en maksimal hastighed på 200 kilometer i timen og har en acceleration fra nul kilometer i timen til 70 kilometer i timen på 1,2 m/s2.

Der er 300 pladser (heraf to kørestolspladser), to toiletter og 12 cykelpladser i toget. 

De første 100 tog og vedligeholdelsen af dem får en pris på over 20 milliarder kroner. 


Kilde: DSB
  

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Benny Engelbrecht

MF (S)
folkeskole (Kildevældsskolen 1986)

Ole Birk Olesen

MF (LA), medlem af Borgerrepræsentationen, Københavns Kommune
journalist (DJH 1999)

0:000:00