Herlev: God kollektiv transport kræver kommunal medvirken

DEBAT: Kollektiv transport en kommunal kerneopgave, men arbejdet bliver sværere, når kommunernes økonomi presses. Det mener Herlevs borgmester Thomas Gyldal Petersen (S).

Placeholder image
Et effektivt transportsystem sikrer borgernes mobilitet og et velfungerende arbejdsmarked. Kollektiv trafik er en forudsætning for udvikling af nye byområder og virksomhedernes vækst. Det mener Herlevs borgmester Thomas Gyldal Petersen (S).
GDPRDeleted
Vis mereIcon / Direction / Dropdown
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Thomas Gyldal Petersen (S)
Borgmester, Herlev Kommune og bestyrelsesformand, Movia

Vi er i kommunerne og regionerne meget optagede af at udvikle den kollektive transport. Derfor investerer vi alene på Sjælland over 2 mia. kroner årligt i den kollektive transport på drift af bus og lokaltog. Ikke fordi kollektiv transport er et mål i sig selv, men fordi den er et effektivt middel til at nå vore politiske målsætninger om klima, vækst og mobilitet. Kollektiv transport er således en væsentlig del af den service, kommuner og regionerne tilbyder borgerne.

Den kollektive trafik er en vigtig del af kommuners og regioners klima- og miljøpolitik, ikke mindst når elektriske busser vinder frem i de kommende år. Selvfølgelig kommer der også CO2 og luftforurening fra en bus, men langt mindre end fra en VW dieselbil. Næste år får vi nye CO2-neutrale busser på linje 5A fra Herlev til Tårnby – Nordeuropas travleste buslinje.

Kollektiv trafik er afgørende for mange
Et effektivt transportsystem sikrer borgernes mobilitet og et velfungerende arbejdsmarked. Kollektiv trafik er en forudsætning for udvikling af nye byområder og virksomhedernes vækst. I Herlev vil det store erhvervsområde ved Marielundsvej få et stort løft med den kommende letbane.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til andersen@altinget.dk

Bedre kollektiv trafik kan også aflaste vejnettet og reducere trængsel. Og kollektiv trafik sikrer den nødvendige adgang til arbejdsmarkedet for de mange, der ikke har bil eller råd til at have to.

Når man er ung, meget gammel eller har meget få penge, er bil ikke en mulighed. I Herlev er der f.eks. tre indbyggere for hver personbil, og langt fra alle familier har adgang til en bil. Bus, tog – og cykler – er derfor afgørende for rigtig mange borgere. Det afføder et socialt ansvar i kommunerne og regionerne for at sikre den kollektive transport.

Den kollektive trafik er vigtig, men vi lever også i en tid, hvor kommunernes økonomi er under pres – det kræver en nøje prioritering.

Thomas Gyldal Petersen (S), Borgmester, Herlev Kommune og bestyrelsesformand, Movia

En kommunal kerneopgave
Den kollektive trafik er vigtig, men vi lever også i en tid, hvor kommunernes økonomi er under pres – det kræver en nøje prioritering. Vi kommuner og regioner bruger årligt over 2 mia. kr. på drift af bus og tog på Sjælland . Hertil kommer de mange penge som hovedstadskommunerne og Region Hovedstaden har investeret i Cityringen og letbanen i Ring 3.

Staten investerer også, f.eks. i den nye jernbane mellem Ringsted og København. Pengene skal bruges rigtigt. Erhvervsudvikling, nye boliger, miljø, institutioner og fritidstilbud: Alt skal hænge sammen med den trafikale udvikling, hvis der skal sikres maksimal nytteværdi af de betydelige investeringer, vi alle foretager i den kollektive transport.

Derfor er kollektiv transport en kommunal kerneopgave. Og derfor er kommunernes rolle afgørende for at udvikle den kollektive transport. Det er vigtigt at huske, når man sidder i Folketinget eller en erhvervsorganisation og finder på snuptagsløsninger på transportområdet – uden inddragelse og ejerskab hos kommunerne vil det ikke lykkes. Virksomhederne har brug for infrastruktur og transportløsninger for at kunne bidrage til vækst og velfærd i Danmark.

I Movia samarbejder vi med virksomhederne og kommunerne om at udnytte den service og infrastruktur, der allerede findes, bedre. Vi samarbejder også gerne om at investere i effektive kollektive trafikløsninger, der kan skabe mere vækst.

Omtalte personer

Thomas Gyldal Petersen

Borgmester (S), Herlev Kommune, formand, KL's Børne- og Undervisningsudvalg
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2003)

Politik har aldrig været vigtigere
Få gratis nyheder fra Danmarks største politiske redaktion
Ved at tilmelde dig Altingets nyhedsbrev, accepterer du vores generelle betingelser