Heunicke får høvl af Europaudvalget

NEDSTEMT: Transportminister Magnus Heunicke (S) kunne ikke få mandat af Europaudvalget forud for rådsmøde om den 4. jernbanepakke, og han meddelte efterfølgende, at det alligevel ikke er så vigtigt. Ministeren udviser foruroligende mangel på respekt for Europaudvalget, lyder det fra udvalgets formand. (TV: Se sammendrag fra mødet nederst.) 

Magnus Heunicke under møde i Europaludvalget fredag.
Magnus Heunicke under møde i Europaludvalget fredag.
Toke Gade Crone KristiansenHjalte T. H. Kragesteen

Transportministeren er kommet i europapolitisk stormvejr.

Det sker efter, at han på et møde i fredags helt usædvanligt mislykkedes med at få opbakning til et forhandlingsmandat i forbindelse med EU's 4. Jernbanepakke. 

Efterfølgende meddelte Heunicke udvalget, at han alligevel ikke har brug for et mandat, men at han onsdag i stedet drog til Bruxelles uden. Den fremgangsmåde møder stærkt kritik fra Europaudvalgets formand Eva Kjer Hansen (V):

"Der er skabt usikkerhed om, hvordan transportministeren håndterer det her forslag. Og jeg synes, at det er udtryk for manglende respekt for Europaudvalget. Han siger jo, at når han ikke kan få det mandat, han vil have, så vil han slet ikke have et mandat," siger hun.

Jeg synes mildt sagt, at der er stor uklarhed om, hvad den danske regering mener i denne sag. Det er noget rod.

Finn Sørensen (EL)
EU-ordfører

Magnus Heunicke (S) blev i fredags tilbudt et nyt møde tirsdag i denne uge, hvor han så kunne fremlægge et nyt oplæg til forhandlingsmandat. Men i stedet har han sendt et brev til udvalget om, at det alligevel ikke er så vigtigt, da der er tale om et tidligt forhandlingsmandat.

"Vi er på et tidligt tidspunkt i forhandlingerne, og der er ikke brug for et mandat nu. Forslaget er som bekendt alene sat på dagsorden på mødet den 3. december til fremskridtsrapport," skriver ministeren, der senere i brevet uddyber:

"Hvis regeringen ikke kan lægge afgørende vægt på spørgsmålet om tilstrækkelig tid til at forberede udbud, må regeringen være helt sikker på, at forhandlingerne i Rådet går den rigtige vej på dette punkt, før der kan tages mandat."

Eva Kjer Hansen mener, at ministerens fremgangsmåde er "meget kontroversiel", og derfor vil hun tage sagen op på næste møde i Europaudvalget, der afholdes fredag.

"Jeg synes, at det er foruroligende, fordi vi ikke ved, hvordan han agerer, når det her spørgsmål er på dagsordenen. Risikoen er, at det er et forsøg på at omgå de tilkendegivelser, han fik i fredags. Det skal vi selvfølgelig have drøftet, hvordan vi forholder os til," siger Eva Kjer Hansen.

Noget rod
Formanden har opbakning fra de tre partier, der deltog i drøftelserne på fredagens møde: Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Venstre. Enhedslistens EU-ordfører, Finn Sørensen mener, at transportministeren skaber usikkerhed om den danske position.

"Først var det vigtigt at få et mandat, og så er det pludselig ikke så vigtigt. Og så er det jo svært for os politikere at vide, hvad der er op og ned. Jeg synes mildt sagt, at der er stor uklarhed om, hvad den danske regering mener i denne sag. Det er noget rod," siger han.

Dansk Folkeparti er ikke mere venlig i sit ordvalg:

"Det er lidt besynderligt. For hvorfor i alverden kom han så for at bede om et mandat i fredags? Det har været et meget mærkeligt forløb," siger EU-ordfører Pia Adelsteen (DF).

Lægger afgørende vægt på at udskyde udbud
Fredagens møde i Europaudvalget var et af de mere spektakulære af slagsen. Venstres EU-ordfører, Jakob Ellemann-Jensen, og udvalgets formand Eva Kjer Hansen beskyldte nemlig ministeren for, at han ikke loyalt gengav den position, som han har redegjort for i det notat (samlenotat), der forud for mødet er oversendt til udvalget (se tv-klip fra udvalgsmødet i bunden). I sidste ende førte det til, at han ikke fik mandat til onsdagens Rådsmøde.

Fra Magnus Heunicke lød det under mødet, at han vil have et mandat, hvor regeringen lægger "afgørende vægt" på, at der gives længere tid til, at der skal være indført obligatorisk udbud af jernbanen. Kommissionen lægger op til, at dette skal ske i 2019, men transportministeren ønsker, at det skal ske med en længere indfasning - eksempelvis i slutningen af 20'erne, lød det. Argumentet er, at der det næste årti sker så store forandringer på jernbanen - med elektrificering, nyt signalsystem og udrulning af timemodel - at det vil være svært at forene med udbud.  

"Jeg har ikke fortilfælde for det her"
Venstres EU-ordfører, Jakob Ellemann-Jensen, udtrykte under mødet stor overraskelse over, at ministeren vil lægge "afgørende vægt" på en længere frist, fordi det betyder, at Danmark vil forlade forhandlingerne, hvis man ikke får sin vilje.

"Du kan gå herfra med et mandat til dit forhandlingsoplæg, hvis du fjerner ordet afgørende. Jeg synes, at der er noget principielt forkert i, at det bliver kastet ind på et møde, hvor det ikke har været annonceret i forvejen," sagde han.

I det notat, som ministeren har sendt til udvalget forud for mødet, står der om den længere overgangsordning, at regeringen er "særligt opmærksom på overgangsperioder, der giver tilstrækkelig tid til omstilling." Udvalgsformand Eva Kjer Hansen mente også, at formuleringen stemmer meget dårligt overens med ministerens bud på forhandlingsmandat.

"Vi står med det problem, at Konservative, SF, Liberal Alliance, ikke er til stede. Og man tager jo højde for den beskrivelse, der er i samlenotatet. Det er dybt problematisk og en vanskelig situation. Jeg har ikke fortilfælde for det her," sagde hun.

EL nedtoner
Finn Sørensen (EL) kommer imidlertid ministeren til undsætning på dette punkt. Han mener, at Venstre lægger for meget i forskellen mellem notat og den mundtlige fremlæggelse.

"Jeg er enig i, at det mundtlige mandat ikke hang sammen med det, der var beskrevet i samlenotatet. Men jeg mener ikke, at det er noget argument for ikke at give mandat. For det er den mundtlige fremlæggelse på mødet, der tæller," siger Finn Sørensen.

Overfor Altinget siger Venstres Jakob Ellemann-Jensen, at det manglende mandat ikke kun handler om det principielle. Men at partiet er modstander af, at der skal lægges "afgørende vægt" på spørgsmålet om at udskyde udbud.

"Det handler primært om det principielle. Men derudover mener jeg ikke, at man skal udskyde udbud til slutningen af 20'erne. Vi synes, at konkurrence er godt, og at udbud er godt. Og jeg synes, at slutningen af 20'erne er lang tid at udskyde sådan en proces," siger Jakob Ellemann-Jensen.

Heunicke: Vender tilbage, når mandat er påkrævet
Altinget har bedt transportministeren forholde sig til kritikken af, at forhandlingsoplægget ikke afspejler notatet til udvalget, og at han efterfølgende valgte, at han ikke har brug for et mandat.

Han siger i en skriftlig kommentar:

"For at imødekomme Europaudvalgets generelle ønske om, at regeringen forelægger udspil til forhandlingsoplæg så tidligt som muligt i processen, fremlagde jeg sagen i Europaudvalget i fredags med henblik på et muligt tidligt forhandlingsoplæg."

"På mødet kunne jeg så konstatere, at der ikke var flertal for regeringens linje, men der tegnede sig dog heller ikke flertal for noget andet mandat, da partiernes synspunkter trak i forskellige retninger." 

"Det siger sig selv, at jeg naturligvis vil vende tilbage til Europaudvalget på et senere tidspunkt i forhandlingsforløbet, når forhandlingssituationen i Rådet kræver en dansk holdning." 

TV: Uddrag fra mødet med highlights i starten af klippet.  

Dokumentation

Europaudvalgets funktion

Ministre får mandat af Europaudvalget
Hver uge tager danske ministre til Bruxelles for at træffe beslutninger i EU’s Ministerråd. Før en minister tager af sted for at træffe beslutninger af større rækkevidde, har ministeren været i Folketingets Europaudvalg for at forelægge et såkaldt forhandlingsoplæg. Det betyder, at ministeren forelægger sine sager for Europaudvalget og forsikrer sig om, at der er opbakning til ministerens forhandlingslinje fra et flertal i Folketinget. I Europaudvalget repræsenterer hvert partis ordfører det antal mandater, som partiet har i Folketinget. På den måde udtrykker udvalgets holdning til ministerens forhandlingsoplæg også hele Folketingets holdning. I praksis godkendes ministerens forhandlingsoplæg ved, at Europaudvalgets formand konstaterer, at der ikke er et flertal imod ministerens holdning til et givent forslag. Når forhandlingsoplægget er godkendt, siger man, at ministeren har fået sit mandat. 

Kontrol med regeringens EU-politik 
Den parlamentariske kontrol med regeringens EU-politik er særligt vigtig i Danmark, fordi vi traditionelt har mindretalsregeringer. Med Europaudvalgets mandater sikrer man løbende, at et flertal af Folketingets medlemmer står bag regeringens EU-politik.

Kilde: ft.dk


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Eva Kjer Hansen

Direktør, Dialog mod Vold i AskovFonden 2024-, vicepræsident for ALDE (Alliancen af Liberale og Demokratiske partier i Europa) 2023-, fhv. minister, MF og MEP (V)
journalistisk tillægsuddannelse (DJH 1991), cand.polit. (Københavns Uni. 2012)

Jakob Ellemann-Jensen

Fhv. vicestatsminister og økonomiminister, fhv. partiformand, MF (V)
cand.merc.jur. (CBS 2002)

Magnus Heunicke

Miljøminister, MF (S)
journalist (DJH 2002)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024