Debat

Horsens: Trængsel på E45 hæmmer vækst i Vestdanmark

DEBAT: Udvidelsen af E45-motorvejen skal på den nationale politiske dagsorden, så hele landet kan trækkes op i gear. Det mener Horsens' borgmester Peter Sørensen (S).

Selvom både regeringen og Transportministeriet understreger, at udvidelsen af E45 er et højt prioriteret problem, er der alligevel en risiko for, at E45-udvidelsen udelukkende opleves som et regionalt problem. Det mener Horsens' borgmester Peter Sørensen (S).
Selvom både regeringen og Transportministeriet understreger, at udvidelsen af E45 er et højt prioriteret problem, er der alligevel en risiko for, at E45-udvidelsen udelukkende opleves som et regionalt problem. Det mener Horsens' borgmester Peter Sørensen (S).
David Laungaard Lose
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Peter Sørensen (S)
Borgmester, Horsens Kommune

Det østjyske millionby fra Hedensted i syd til Randers i nord er Danmarks næststørste byregion og udgør sammen med Storkøbenhavn det vigtigste vækstområde i Danmark.

Men trængselsproblemerne på E45 er en hindring og en voksende hæmsko for væksten i Østjylland. Reelt har vi kun et spor på motorvejen mellem Vejle og Randers, da det inderste spor dybest set fungerer som ét langt slæbespor til lastbiler. Det er et kæmpe problem for både den østjyske befolkning og det østjyske erhvervsliv.

Men det er også et problem for hele Vestdanmark. Danmark har et enormt behov for vækstdrivere og en forbedret konkurrenceevne, og derfor bør der bygges motorveje dér, hvor det giver størst samfundsmæssigt afkast og skaber flest arbejdspladser.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Forskningen peger også på, at investeringer i de næststørste byområder har en væsentlig mere positiv betydning for væksten end fokusering på hovedstadsområdet alene. Danmark er med andre ord nødt til at fokusere på Østjylland for at trække hele landet op i gear.

Alle tal viser stigende trængsel
Og derfor er den vigtigste transportpolitiske dagsorden i Horsens Kommune – og i øvrigt i Business Region Aarhus som helhed – en udvidelse af motorvejen fra fire til seks spor på strækningen mellem Vejle til Randers.

Danmark har et enormt behov for vækstdrivere og en forbedret konkurrenceevne, og derfor bør der bygges motorveje dér, hvor det giver størst samfundsmæssigt afkast og skaber flest arbejdspladser.

Peter Sørensen (S)
Borgmester, Horsens Kommune

Østjyderne pendler, hvad der svarer til 21 gange til månen hver morgen – og de skal hjem igen om aftenen! Og alle tal viser stigende trængsel. Vejdirektoratets nyeste undersøgelse fra efteråret 2015 viser en kraftig vækst på motorvejstrafikken på den østjyske motorvej.

Trafikken er tredoblet i myldretiden om morgenen og om eftermiddagen, og på hele dagen er trafikken mere end fordoblet de seneste 20 år. De nye tal sætter dermed en tyk streg under behovet for, at E45 bliver udvidet fra fire til seks spor.

Vejdirektoratets prognoser peger samtidig på, at trængslen bliver endnu værre i de kommende år. Den udvikling er ikke samfundsøkonomisk holdbar. Det går ud over både virksomheder og pendlere, som er dybt afhængige af en velfungerende infrastruktur i deres hverdag.

Danmark har brug for vækstdrivere
Selvom både regeringen og Transportministeriet understreger, at udvidelsen af E45 er et højt prioriteret problem, er der alligevel en risiko for, at E45-udvidelsen udelukkende opleves som et regionalt problem. Derfor skal E45 på den nationale politiske dagsorden – og det er der en meget bred kreds af politikere, organisationer og virksomheder, der arbejder intenst på hver eneste dag. Det er fantastisk at opleve, at vi er så mange, der arbejder sammen om dette.

Der ligger allerede flere projekter klar i skuffen, der kan sættes i gang hurtigt. Det gælder bl.a. et projekt på strækningen mellem Aarhus Syd og Skanderborg Syd med inddragelse af midterrabatten, og et projekt syd for Skanderborg med inddragelse af nødsporet. Og Regeringen har faktisk også indskrevet i sit regeringsgrundlag, at E45 skal udvides.

Målt på værdiskabelse er Business Region Aarhus det vækstområde uden for hovedstadsområdet, der bidrager mest til dansk vækst. Fakta er, at den østjyske millionby har 400.000 arbejdspladser. At virksomhederne i Business Region Aarhus eksporterer for 132 milliarder kroner, hvilket svarer til 12 pct. af den samlede eksport i Danmark. At alene industrivirksomhederne eksporterer for 85 mia. kr., hvilket svarer til 21 pct. af hele landets industrieksport. At industrien i Business Region Aarhus tegner sig for 64 pct. af eksport-omsætningen, hvilket er den største andel på landsplan og langt over landsgennemsnittet på 36 pct.

En forudsætning for at fortsætte denne udvikling er øget mobilitet på E45! Så der er ikke meget at betænke sig på. Danmark har brug for vækstdrivere og vækstorienterede produktionsvirksomheder til gavn for dansk eksport, for beskæftigelsen og for Danmark som helhed.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Peter Sørensen

Borgmester (S), Horsens Kommune, formand, Sport Event Denmark
serviceleder

0:000:00