Analyse af 
Daniel Bue Lauritzen

Trafikforhandlinger går ind i afgørende fase efter længere tids dødvande

Efter en periode med begrænset mødeaktivitet går infrastrukturforhandlingerne nu ind i en mere intens periode frem mod sommerferien. Spørgsmålet er, hvor bred en aftale transportministeren kan finde tilslutning til. 

Regeringen præsenterede sit udspil til en ny 15-årig infrastrukturplan i begyndelsen af april. Endnu har partierne ikke været indkaldt til samlede forhandlinger. 
Regeringen præsenterede sit udspil til en ny 15-årig infrastrukturplan i begyndelsen af april. Endnu har partierne ikke været indkaldt til samlede forhandlinger. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Der er gået mere end to måneder, siden regeringen 8. april kaldte pressen til Novo Nordisks industriarealer i Kalundborg for at præsentere sit udspil til en ny langtidsplan for investeringer i den trafikale infrastruktur.

Men på nuværende tidspunkt har partierne endnu ikke været indkaldt til samlede forhandlinger med regeringen, og gennem de seneste uger har forhandlingerne kørt på relativt lavt blus, lyder det fra kilder omkring forhandlingerne. 

Det skyldes især, at finansminister Nicolai Wammen skal sidde med i møderne om de mange milliarder, og han har over de seneste uger været usædvanligt travlt beskæftiget med blandt andet at forhandle økonomiaftaler med både kommuner og regioner, mens han samtidig har siddet med i de centrale landbrugsforhandlinger, der også foregår på Christiansborg.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00