Infrastrukturkommission dæmper trafikvalgkamp

ANALYSE: Med Infrastrukturkommissionen lagt i dvale har trafikpolitikken fået en mindre rolle i valgkampen. Men Ny Alliances mulige position som tungen på vægtskålen vil sætte skub i trafikpolitikken efter valget.
Ny Alliances trafikpolitik minder mere om oppositionens end regeringens.
Ny Alliances trafikpolitik minder mere om oppositionens end regeringens. Foto: Altinget/Flindt
Ole Nikolaj Møbjerg Toft

Og når Ny Alliance foreslår bil- og lastbilfri bykerner, roadpricing, grøn omlægning af registreringsafgiften, partikelfiltre på nye dieselbiler og langt flere cykelstier, så er der klart, at partiet ligesom på miljøområdet ligger på linje med SF og De Radikale på de fleste trafikpolitiske områder.

Analyse
Altinget

Dansk Folkepartis pressemeddelelse med titlen: "Cykel-myggen Pia på Pedaloffensiv" er det eneste udspil fra regeringens støtteparti i denne valgkamp. Her slår Pia Kjærsgaard fast, at der skal investeres i bedre cykelstier - uden dog at nævne beløb for at føre løftet ud i livet.

Dermed ligger hun på linje med regeringspartierne, som også er gået meget stille med dørene ved ikke at komme med konkrete løfter om infrastruktur og udbygning af kollektiv trafik.

Venstre nævner ikke den kollektive trafik eller trafik i almindelighed i sit klimaudspil i valgkampen, lige bortset fra støtte til brintteknologi, og trafikpolitikken er ikke blandt de 8 udspil, Venstre har lanceret i valgkampen.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00