Debat

ITD: Drop byrder på transportbranchen

DEBAT: I stedet for at lægge flere byrder på transportbranchen bør politikerne sikre bedre rammevilkår og færre regler. Det er her, der skal sættes ind, hvis væksten i Danmark skal understøttes, skriver Jacob Chr. Nielsen, adm. direktør i ITD.

I stedet for at lægge flere byrder på transportbranchen bør politikerne sikre bedre rammevilkår og færre regler, skriver Jacob Chr. Nielsen, adm. direktør i ITD.
I stedet for at lægge flere byrder på transportbranchen bør politikerne sikre bedre rammevilkår og færre regler, skriver Jacob Chr. Nielsen, adm. direktør i ITD.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jacob Chr. Nielsen
Adm. direktør i ITD 

Hver gang man sætter en ny hegnspæl op ved Danmarks grænser, så risikerer man at gøre det vanskeligere at drive forretning i Danmark og uden for Danmark.

Jacob Chr. Nielsen
Adm. direktør i ITD

Først og fremmest vil jeg benytte lejligheden til at gratulere blå blok med valgresultatet. Endnu en valgkamp er bragt til ende, og fra begge sider af Folketinget blev der kæmpet hårdt for valgsejren.

Fakta
Folketingsvalget er overstået, og snart vil en ny regering tage over.

I de kommende uger benytter Transportdebatten lejligheden til at spørge en række centrale aktører: "Hvad skal en ny regering prioritere, hvis du kunne bestemme?"

Gennem de næste uger vil en bred vifte af aktører således komme med deres bud på, hvad der skal være øverst på dagsordenen med en ny regering.

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten. 
Send dit indlæg til [email protected]

Nu har demokratiets stemme talt, og når den nye blå regering tager over, er tiden igen inde til at trække i arbejdstøjet og fokusere på at praktisere politik. Det gælder også på transportområdet.

De seneste uger har jeg med interesse læst den danske transportbranches bud på, hvad politikerne skal fokusere på efter valget. Der har været mange gode bud imellem. Budskaberne har svinget fra de store visioner, der skal til for at håndtere fremtidens udfordringer og sikre Danmark vækst og arbejdspladser, til håndteringen af de små vigtige greb og sager, der kan betyde så uendeligt meget for en branches dagligdag. Begge ting er vigtige. Alle forslag er vigtige. Men i mængden af gode forslag mangler jeg det overordnede perspektiv på tværs af godstransporten.

Vi er alle et led af transportkæden
Godt nok er vi på mange måder konkurrenter i det daglige, men vi er jo i samme båd, i hvert fald når vi taler om godstransport, logistik og fragt. Det oplevede jeg blandt andet ved selvsyn på dette års Folkemøde på Bornholm, hvor jeg havde mulighed for at indgå i en konstruktiv diskussion om godstransport med enkelte af jer kollegaer fra andre transportområder.

Hver for sig turer vi frem med statistikker på, hvor meget vi leverer og transporterer, jeg selv inkluderet, men i forbifarten glemmer vi, at vi en stor del af tiden er en del af den samme fødekæde. Mine medlemmers lastbiler henter såvel varer i de danske havne fra de skibe, der lægger til, og fragter dem ud til kunderne, henter oversøisk flyfragt i lufthavnen eller kører trailere til godstogene, der kører sydpå. Vi er alle et led af transportkæden, og hvert område har sin styrke.

Bedre rammevilkår og færre regler
For alle gælder det, at vi ønsker bedre rammevilkår og færre regler for netop vores branche. Det er her, politikerne skal sætte ind, hvis de vil understøtte væksten. Det vil generere tusinde arbejdspladser og betyde milliarder til statskassen, alt efter hvem man spørger. Og det er måske det, der er det vigtigste budskab til de politikere, der i den kommende tid sætter sig på taburetterne i de forskellige politiske udvalg, der har indflydelse på transport- og logistiksektoren.

Men vi mangler i min optik det store samlende regnestykke for, hvad vi i fællesskab betyder for Danmark i form af vækst og arbejdspladser. Det formår andre brancheområder at gøre – tag bare energiteknologien som eksempel, som år efter år kan fremvise en eksport i millionklassen på trods af, at det er konkurrerende energiteknologier, der er tale om. Mit udgangspunkt er, at uanset transportform skal vi sikre vækst til Danmark, for vi er alle brancher, der skaber værdi for Danmark.

Godstransporten er uundværlig
Den danske godstransport er uundværlig for den danske eksport. Ja, uden lastbiler, fly og skibe vil de danske virksomheder eller den danske industri ikke producere og dermed ikke levere ind til væksten. Vejgodstransportens internationale organisation, IRU, har tidligere arbejdet med et scenarie, der skulle vise, hvor mange dage Europa ville kunne klare sig, hvis lastbilerne stoppede helt med at bringe varer ud. Efter tre dage ville Europa ikke fungere mere. Det er selvfølgelig sat på spidsen, men det viser også, at vi er der af en grund.

Heldigvis er der gang i godstransporten igen – nationalt og internationalt. Jeg oplever det ved selvsyn hver dag, fordi jeg ser ud på en af Danmarks største og med garanti tørreste havne – Padborg. Over 3.000 mennesker er dagligt beskæftiget i Padborg udelukkende med administration og logistik som følge af de godt 10.000 lastbiler, der hver dag kører ind og ud af Danmark med varer.

Sæt ikke flere hegnspæle op for erhvervet
Men vi er også nødt til at være realistiske. Vejgodstransportområdet er hårdt konkurrenceudsat især internationalt, og derfor er det for eksempel ikke let at være vognmand i dag. Rammevilkårene er restriktive, og bødestørrelserne tredoblet. Det betyder, at meget af vognmandens tid går med at minimere risikoen for fejl fra sin egen side eller sine medarbejderes side. Fejl koster dyrt for chaufføren og vognmanden, og det kan nemt tippe læsset økonomisk.

Derfor undrer det også, at mens Danmark på mange politikområder har haft en tendens til at gå længere end andre lande i at implementere de regler, EU udstikker, så er Danmark gået modsat på vejtransportområdet i at værne for den internationale transport. Man skal blot huske, at hver gang man sætter en ny hegnspæl op ved Danmarks grænser, så risikerer man at gøre det vanskeligere at drive forretning i Danmark og uden for Danmark. Det har store konsekvenser ikke mindst for de transportvirksomheder, der agerer i et internationalt marked. Nationale særregler, der begrænser det indre marked for transport, er derfor i mine øjne ikke en farbar vej at gå. Det handler om at lægge vores kræfter i EU, hvis vi skal skabe fair regler på tværs af transportområdet i EU, der tilgodeser den danske vognmand.

Min afsluttende opfordring er derfor, at i stedet for at lægge flere byrder på vores og andre transportbrancher så skal politikerne til igen at se på, hvordan vi kan genskabe de rette rammevilkår, der øger de danske transport- og logistikvirksomheders muligheder for at bidrage til den kommende danske vækst. Hermed en åben invitation til kollegaer og politikere. Vi er klar til at tage handsken på og følger gerne op med mottoet ”én for alle og alle for én”.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jacob Christian Nielsen

Adm. direktør, Meldgaard Recycling, fhv. folketingskandidat, Venstre
hd i regnskab, MBA (Leicester)

0:000:00