Debat

ITD: På tide at droppe krisesnakken

DEBAT: Der er brug for et opgør med krise-retorikken, der i de seneste år har præget debatten om dansk lastbiltransport. Branchen kan og skal levere 10.000 ekstra job over de næste ti år, mener Jacob Chr. Nielsen, adm. direktør i ITD.

Vejtransporten kan og skal levere 10.000 ekstra job over de næste ti år, mener Jacob Chr. Nielsen, adm. direktør i ITD.
Vejtransporten kan og skal levere 10.000 ekstra job over de næste ti år, mener Jacob Chr. Nielsen, adm. direktør i ITD.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jacob Chr. Nielsen
Adm. direktør i ITD – Brancheorganisation for den danske vejgodstransport

Men en vækstrate på 6 procent i de nationale kørsler med danske lastbiler i det forgangne år giver ikke anledning til skyld og skam eller krisesnak. 

Jacob Chr. Nielsen
Adm. direktør i ITD

Debatten om dansk lastbiltransport har haft ’krise’ faststemplet på sig gennem de senere år.

Fakta
Folketingsvalget står for døren.

I de kommende uger benytter Altinget: velfærdsteknologi lejligheden til at spørge en række centrale aktører: "Hvad skal en ny regering prioritere, hvis du kunne bestemme?"

Gennem de næste uger vil en bred vifte af aktører således komme med deres bud på, hvad der skal være øverst på dagsordenen efter valget.

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten. 
Send dit indlæg til [email protected]

Med en vis grund. Som i alle andre dele af den private sektor tog finanskrisen hårdt fat i lastbiltransporten i 2008 og 2009. Transportarbejdet med danske lastbiler faldt med 17 procent, og beskæftigelsen i dansk vejgodstransport faldt med 22 procent i disse to skæbneår.

Drop krisestemplet
Siden er udviklingen heldigvis gået i en anden og bedre retning. Særligt på indenrigsmarkedet har danske vognmænd godt fat. Fra 2009 til 2014 er de danske lastbilers indenrigs-transportarbejde vokset med hele 29 procent ifølge Danmarks Statistik.

Også på beskæftigelsen går det igen den rigtige vej. Danmarks Statistik beretter om en stigning i antallet af fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere i vejgodstransporten på 6,4 procent fra 2009 til 2014.

På den baggrund mener vi i ITD, at det er på tide at slette krisestemplet og erstatte det af et fremadskuende udviklings-stempel. Der er faktisk slet ikke belæg for at holde fokus på små, defensive skridt i ’nødværge’ nu og her.

Krisedebat producerer negative tiltag
Ulempen ved krisedebatten er, at den har det med at producere negative redningstiltag. Når det går dårligt, skal det jo gerne være nogens skyld – og så bliver automatreaktionen fra vores folkevalgte derefter: højere bøder, strammere regler og mere kontrol.

Men en vækstrate på 6 procent i de nationale kørsler med danske lastbiler i det forgangne år giver ikke anledning til skyld og skam eller krisesnak i ITD’s øjne. Det burde snarere give anledning til en positiv og fremadrettet debat om, hvad vi gør godt – og ikke mindst om, hvordan vi forstærker den positive udvikling yderligere.

Vejtransportrådet lægger strategien
Heldigvis har vi nu fået skabt et fælles afsæt for denne debat. Vejtransportrådet, som har deltagelse af alle relevante organisationer samt Transportministeriet, har netop barslet med et solidt analysearbejde om sektoren. Her bekræftes den positive udvikling på hjemmemarkedet.

Nu er der lagt op til en spændende diskussion blandt medlemmerne, som gerne skal munde ud i en fælles strategi for udviklingen af dansk vejtransport over de næste ti år.

Lad mig i den forbindelse mindre om, at det ikke bare er vidtløftig snak, der er på spil. Det handler om job og velfærd. I en nation, hvor mere end 90 procent af godstransporten varetages af lastbiler, er en effektiv vejtransportsektor et vigtigt aktiv for hele samfundsøkonomien.

Gods på danske hænder
Målet må være, at godset bliver på danske hænder – også i de kommende år. Hermed sikrer vi indtægter til landet og kan være med til at skabe masser af gode, danske job – ikke bare som chauffører, men så sandelig også inden for lager, logistik og administration.

Fra visse sider rynkes der på næsen over, at fremtidssnakken er ukonkret og løs. Lad mig derfor gøre det meget konkret, hvordan vi tænker udviklingen i ITD: Vi kan og skal skabe nye job i dansk vejgodstransport. Lad os gå efter 10.000 nye transportjob over de kommende ti år. Mulighederne er der så sandelig – lad os nu få en ordentlig diskussion om midlerne.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jacob Christian Nielsen

Adm. direktør, Meldgaard Recycling, fhv. folketingskandidat, Venstre
hd i regnskab, MBA (Leicester)

0:000:00