Debat

ITD i åbent brev til Mette Frederiksen: Transportbranchen har akut brug for støtte

De historisk høje priser på brændstof risikerer at føre til en bølge af konkurser i transportbranchen, skriver ITD i et åbent brev til Mette Frederiksen, hvor de kalder på støttepuljer til at afhjælpe branchen med de akutte prisstigninger.

98 procent af lastbilerne i Danmark kører på konventionel diesel, og siden invasionen i Ukraine er dieselpriserne steget med 25 procent, skriver ITD.
98 procent af lastbilerne i Danmark kører på konventionel diesel, og siden invasionen i Ukraine er dieselpriserne steget med 25 procent, skriver ITD.Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Carina Christensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Brevet blev oprindeligt sendt til statsminister Mette Frederiksen 10. marts 2022.

 

Kære Mette Frederiksen

Europa er forandret efter Ruslands brutale og nådesløse invasion af Ukraine 24. februar 2022. I ITD støtter vi regeringens hårde kurs over for Rusland og de sanktioner, der er gennemført.

Krigen har medført en energikrise i Europa, og vi er nødt til at gøre tydeligt opmærksom på de store konsekvenser, der i øjeblikket rammer danske virksomheder.

Netop nu ser vi en markant stigning i energipriserne. 98 procent af lastbilerne i Danmark kører på konventionel diesel, og siden invasionen i Ukraine er dieselpriserne steget med 25 procent. 9. marts 2022 oversteg listeprisen på diesel for første gang siden 2006 listeprisen på benzin, og der er ingen tegn på, at udviklingen stopper.

De historisk høje priser presser transportvirksomhederne i en voldsom grad, og der er risiko for, at det kan føre til en bølge af konkurser på kort sigt, da branchen hovedsageligt består af små- og mellemstore virksomheder, som slet ikke er polstret til at stå imod de aktuelle prisstigninger. De fleste kontrakter på transportområdet er langvarige, og de tager ikke højde for så akutte og store udsving i energipriserne.

Også for de vognmænd, der har ønsket at gå allerforrest i den grønne omstilling og har investeret i gaskøretøjer, rammer de stigende energipriser hårdt. I øjeblikket står mange gaskøretøjer helt stille, da det simpelthen er alt for dyrt at have dem i drift. Gassen er dyrere end dieselen, så det er dieselbilerne, der bliver kørt med.

Energikrisen kommer i en tid, hvor transportbranchen i forvejen er hårdt ramt. Det er vanskeligt at finde ledige lastbiler, og omkring halvdelen af de danske transport- og logistikvirksomheder melder i øjeblikket, at de ikke kan rekruttere de chauffører, de skal bruge.

Kapacitets- og arbejdskraftsmanglen er ikke et isoleret dansk problem. På det europæiske marked er der ansat mange chauffører fra for eksempel Ukraine. De chauffører forlader nu virksomhederne for at drage hjem til Ukraine og forsvare deres land. Det rammer markedet hårdt.

Hvis der ikke bliver afsat støttepuljer til at afhjælpe branchen med de akutte stigninger i brændstofpriser, så vil vi om kort tid stå i en situation, hvor forsyningssikkerheden reelt kan risikere at blive sat over styr.

Carina Christensen
ITD

Vi henvender os nu til dig, fordi vi har brug for politisk handling, og vi har brug for, at der bliver iværksat initiativer, der kan understøtte branchen nu og her.

På det uformelle stats- og regeringschefsmøde i Versailles torsdag og fredag skulle I blandt andet diskutere, hvordan EU kan blive gjort uafhængig af russisk gas, kul og olie. Europa-Kommissionen har i den forbindelse netop fremsat en energipakke, der lægger op til i højere grad at gøre det muligt for medlemslandene at give støtte til virksomheder, som bliver hårdt ramt af de stigende energipriser.

Det gør transportbranchen, og vi skal opfordre dig og regeringen til at sikre, at transportvirksomhederne også bliver omfattet af de støtteforanstaltninger, som vil blive iværksat. Hvis der ikke bliver afsat støttepuljer til at afhjælpe branchen med de akutte stigninger i brændstofpriser, så vil vi om kort tid stå i en situation, som vil ramme danske virksomheder og danske borgere hårdt, og hvor forsyningssikkerheden reelt kan risikere at blive sat over styr.

Vi har fuld respekt for regeringens store indsats i den aktuelle situation, og vi forstår, at der er mange hensyn, der skal tages og mange sektorer, der ligesom vores er hårdt ramt.

Men vi beder om forståelse for vores akutte behov, og vi stiller os selvfølgelig til rådighed for regeringen på enhver tænkelig måde, hvis der er brug for det.

Med venlig hilsen

Carina Christensen, administrerende direktør, ITD

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Carina Christensen

Adm. direktør, erhvervsorganisationen Grakom
cand.negot. (SDU 1998)

Mette Frederiksen

Statsminister, MF, partiformand (S)
master i afrikastudier (Københavns Uni. 2009), ba.scient.adm. i samfundsfag (Aalborg Uni. 2007)

0:000:00