Debat

K: En million bliver til 26 på EU's fælles transportnet

TRANSPORTDEBATTEN: Hver gang EU bruger 1 mio. euro på infrastruktur, spytter medlemslandene selv 5 mio. i puljen, mens private aktører bidrager med op mod 20 mio. Disse enorme summer skal bruges meget mere strategisk, skriver Bendt Bendtsen, MEP for Konservative.
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Bendt Bendtsen
MEP for Konservative 

Europas transportnet er livsnerven i det indre marked.

Derfor er EU's budget til udviklingen af det fælles europæiske transportnet i de kommende år blevet tredoblet og svarer nu til ca. 194 milliarder kroner.

De mange penge rækker dog meget længere end som så.

Undersøgelser viser, at når EU garanterer én million euro, spytter medlemslandene selv fem millioner euro i kassen, mens private aktører lægger helt op til 20 millioner euro takket være EU's del af investeringen.

Fakta
Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.
Løbende inviterer Altinget | Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Sjette udgave af Transportdebatten sætter fokus på det kommende valg til Europa-Parlamentet.

EP-valget får afgørende betydning for den politik, der udstikkes fra EU i den kommende valgperiode. Også på transportområdet, hvor EU er en vigtig medspiller for Danmark i forsøget på at optimere og udvikle den nationale såvel som transnationale infrastruktur.

I denne udgave af Transportdebatten vil otte debattører fra de otte opstillede partier komme med deres indspark i forhold til EP-valget og dettes betydning for transportområdet og -politikken herhjemme.

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected]

Dermed bliver én million til 26.

Skal bruges strategisk
Det har været en konservativ mærkesag, at EU-midlerne skal målrettes strategisk vigtige projekter, som har svært ved at finde kommerciel finansiering og derfor har brug for europæisk støtte for at komme i gang.

Midlerne skal gavne flere lande samtidig og skabe merværdi, ellers er det ren fordelingspolitik.

EU-investeringer i transportnettet vil især fjerne flaskehalse og skabe mere intelligent styring af transportnet.

Jeg vil sige det sådan, at der er flere arbejdspladser i at bygge tunneler og broer end grænsebomme.

Bendt Bendtsen
MEP for Konservative

Det skulle gerne gøre rejsetiden både nemmere og kortere.

Togturen fra København til Hamborg bliver næsten halveret, og det bliver mere oplagt at tage toget til Berlin Hauptbahnhof i stedet for flyet til Tegel.

EU-midlerne skal også bidrage til bedre kvalitet af veje og skinner.

Lokale arbejdspladser
Det giver større sikkerhed for os, der kører på dem, mens opgraderingerne samtidig skaber lokale arbejdspladser.

Femern-forbindelsen af en vigtig del af den skandinaviske nord-syd forbindelse, som starter i Finland og fortsætter helt ned til Middelhavet.

Selvom EU-midlerne kun finansierer mellem 10 og 30 procent af udgifterne, er de, ifølge tal fra Copenhagen Economics, med til at skabe over 19.000 årsværk i og omkring Rødby Havn i løbet af anlægsperioden (2008-2021).

Det har enorm stor betydning for en region som Lolland-Falster.

Og udfordringer er der nok af.

Inden for Europa kører togene på syv forskellige sporvidder. Kun 20 af de største lufthavne og 35 af de største havne er forbundet til jernbanen.

Vækst og velstand
Det begrænser mobilitet og lokal konkurrenceevne. Samtidig er der stigende handel og pendling på tværs af grænser.

Passagertransport forventes at stige med 50 procent i 2050, og hvor der i dag kører 100 lastbiler eller godstoge, vil der i 2050 køre 180.

At Europas transportnet er moderne og vedligeholdt, betyder selvfølgelig noget for dig, der kører med familien til Italien om sommeren, men det betyder især noget for danske og europæiske virksomheders muligheder for at afsætte deres varer på det indre marked.

Jeg vil sige det sådan, at der er flere arbejdspladser i at bygge tunneler og broer end grænsebomme.

Vækst og velstand i Danmark afhænger af samhandel med vores europæiske naboer, og samhandlen afhænger af, om man kan komme til og fra - helst så nemt, billigt og hurtigt som muligt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Bendt Bendtsen

Formand for Synergi, fhv. minister, partiformand, MF, MEP og byrådsmedlem (K), leder af Altingets maritime netværk
HH-enkeltfag i regnskab og driftsøkonomi (Tietgenskolen i Odense 1988), politibetjent (Politiskolen 1978)

0:000:00