København vil erstatte byens travleste buslinje med letbane

BESLUTNING: Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune har besluttet at arbejde videre på at få en letbane, der kan forbinde Gladsaxe og Nørrebro. Metro er for dyrt, og busser for små, lyder det fra EL-borgmester.

Placeholder image
Står det til et flertal i Københavns borgerrepræsentation, skal hovedstaden ikke kun have en letbane i byens omegn, men også fra Gladsaxe til Nørrebro. Foto: Pressefoto/dinletbane.dk

Det er kun halvandet år siden, at nye ekstra lange gasbusser blev sat ind for at aflaste presset for den i hovedstaden legendariske bus 5A, der ofte omtales som Nordens travleste buslinje.

Men allerede nu ser de københavnske politikere ind i en ikke alt for fjern fremtid, hvor også den nye såkaldte linje 5C vil have mere end svært ved at følge med behovet for at kunne flytte borgere mellem det yderste og det inderste af hovedstadens nordvestlige byområde.