Københavnsk budgetaftale skruer ned for metroinvesteringer for at betale skattelettelser

Næste års skattelettelser i Københavns Kommune rammer hverken velfærd- eller klimainvesteringer, lød det fra Enhedslisten i København. Men en del af pengene tages fra puljer, som skulle betale for nye metroforbindelser og køb af grunde til eksempelvis idrætsanlæg.   

I sidste års budget var Enhedslisten med til at sætte penge 219 millioner kroner af til en ny metrolinje. I dette års budget har partiet sat deres blæk på en aftale, der reducerer puljen med 161 millioner kroner.
I sidste års budget var Enhedslisten med til at sætte penge 219 millioner kroner af til en ny metrolinje. I dette års budget har partiet sat deres blæk på en aftale, der reducerer puljen med 161 millioner kroner. Foto: Mathias Eis/Ritzau Scanpix

De kommende københavnske skattelettelser kommer med en pris.

Skattelettelserne bliver nemlig finansieret ved af skære i en række puljer, der ellers skulle være gået til en ny metrolinje, genopretning af broer og veje, stormflodssikring og grundkøb til for eksempel grønne områder, almene boliger eller lignende.

Det fremgår af bilaget i årets budgetaftale og bliver bekræftet af Økonomiforvaltningen overfor Altinget.

Skattelettelsen på 0,1 procentpoint fra budgetaftalen, som Socialdemokratiet og SF står udenfor, koster nemlig kommunekassen omtrent 230 millioner kroner.

Det er klart, at hvis man nu ikke gav skattelettelser, så havde man ikke behøvedes at bruge metro- og klimapuljen på det. Så kunne den jo blive ved med at være det, som den hele tiden er tænkt til at være: nemlig en metropulje.

Jonas Bjørn Jensen (S), gruppeformand, medlem af Økonomiudvalget

Og for at få finansieringen i budgettet til at gå op, er der blandt andet blevet skåret 161 millioner kroner til en ny metrolinje, fremgår det af budgetaftalen.

Enhedslisten forsikrede ellers på pressemødet ved budgetaftalen, at pengene, der blev brugt på skattelettelser, ikke kunne være blevet brugt på klima eller velfærd.

“Vi ville rigtig gerne bruge de penge, vi har, til at kunne investere endnu mere i klima og den grønne omstilling. Til at kunne give et endnu større løft til velfærden, hvor der virkelig er behov for at gøre noget. Men det må vi ikke,” sagde teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, Line Barfod (EL).

Skærer i pulje til ny metrolinje

Enhedslisten var selv med til at afsætte penge til den nye metrolinje i forrige budget.

Havde det været nødvendigt at skære i metro- og klimapuljen, hvis ikke kommunen skulle bruge 230 millioner på skattelettelser?

"Det er klart, hvis vi ikke havde brugt penge på alle de ting, som vi bruger penge på i det her budget, så havde vi ikke behøvet at tage af finansieringen. Men det gør man jo jævnligt. Så sætter man jo penge af og bruger dem på et senere tidspunkt," siger teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL).

I har taget penge fra en pulje til metro og klima. Fastholder du din udlægning af, at de her penge, der er brugt på skattelettelser, alligevel ikke kunne være blevet brugt på klima?

"Ja, i år. Vi kunne godt have sparet flere penge op til engang i fremtiden at lave nogle klimatiltag. Men der er brug for at gøre noget nu. Vi tror på, at hvis man skal gøre noget for klimaet, så er det nu og her. Og den der hockeystavsmodel, som klimaministeren rejser rundt med, den tror vi ikke på."

S: Skattelettelser frem for klimatiltag

Forklaringen fra Enhedslistens topforhandlere var efter budgetaftalen med de borgerlige partier, at man ikke kunne bruge pengene i puljerne, fordi kommunen dermed ville bruge flere penge end tilladt i service- og anlægsrammen.

Men metrobyggeri påvirker ikke kommunens anlægsramme, slår Økonomiforvaltningen fast overfor Altinget.

Kort efter vedtagelsen af budgetaftalen var Socialdemokratiet utilfredse med Enhedslistens påstand om, at skattelettelserne ikke kostede hverken klima eller velfærd. Her blev metro- og klimapuljen fremhævet af gruppeformand Jonas Bjørn Jensen (S). 

Skattelettelse i København

Skattelettelse på 0,1 procentpoint

Skattenedsættelsen på 0,1 procentpoint koster Københavns Kommune i alt 528,7 millioner kroner over de næste fire år.

I kraft af skattenedsættelsen forventes kommunen at få et balancetilskud fra staten på i alt 298,8 millioner kroner over de næste fire år.

Dermed skal kommunen selv betale 230,8 millioner kroner for skattelettelsen.

Finansiering

For at kunne finansiere budgetaftalen er en rækker puljer blevet mindre.

Det er blandt andet:

  • Pulje til infrastruktur - metro og klima

Reduceres med 161,1 millioner kroner. Puljen er tiltænkt en finansiering af den fremtidige metrolinje M5. Derudover finansieres også stormflodssikring.

  • Pulje til grundkøb

Reduceres med 100 millioner kroner. Puljen finansierer grundkøb til daginstitutioner, grønne områder, almene boliger og lignende.

  • Pulje til genopretning af veje og broer

Reduceres med 50 millioner kroner.

 

Disse puljer er en del af den samlede finansiering. Den fulde finansiering kan læses i budgetaftalens aftaletekst på https://www.kk.dk/budgetaftale2023


Kilde: Københavns Kommune

“Det er jo for eksempel den pulje, budgetpartierne har forgrebet sig på, da de manglede finansiering til deres skattelettelser," siger gruppeformand for Socialdemokratiet i København, Jonas Bjørn Jensen.

Af budgetaftalen fremgår det, at de 161 millioner kroner fra metro- og klimapuljen bruges til "klimainitiativer" over de næste år.

En del af de 161 millioner kroner, der fjernes fra metro- og klimapuljen, udmøntes til klimainitiativer i 2023. Er det ikke meget fornuftigt at bruge pengene nu?

"Er det fornuftigt at lave de klimatiltag? Ja, det er det. Men det er klart, at hvis man nu ikke gav skattelettelser, så havde man ikke behøvedes at bruge metro- og klimapuljen på det. Så kunne den jo blive ved med at være det, som den hele tiden er tænkt til at være: nemlig en metropulje."

EL-borgmester: Vi skal nok finde pengene

I Enhedslistens partiprogram står der, at man vil "arbejde for at investere mere i offentlig transport".

Er den her reduktion af metro- og klimapuljen på 161 millioner, næsten en halvering af puljen, at investere mere i offentlig transport?

"Vi går ud med det her budget og investerer i klima på en lang række områder, som forhåbentlig vil gøre, at flere vil bruge delebiler, flere vil cykle og flere vil opgive at have egen bil. Det er det, vi har vurderet, at der skal sættes i gang i år. At vi ikke bare kan vente på engang ude i fremtiden, at der sker noget," siger teknik- og miljøborgmester Line Barfod og fortsætter:

"Når vi så kommer til en dag at skulle finansiere metro, så skal vi nok finde pengene."

Hvad tror du, dine vælgere foretrækker: skattelettelser eller en metro?

"Jeg tror, vores vælgere gerne vil have investeringer i klimaet her og nu. Og jeg tror også, at vores vælgere faktisk er glade for, at man i andre kommuner har mulighed for at undgå de værste nedskæringer på velfærden. Jeg er overbevist om, at vores vælgere er solidariske med andre, der har det svært."

Skattelettelserne har skabt et finansieringsbehov. Der har I skåret på midler til klima...

"Vi har taget nogle penge, der er sparet op til klima, og dem har vi brugt på klima."

I har også brugt dem på skattelettelser... 

"Vi har brugt dem på skattelettelser, på klima, på velfærd. Når du kommer vandet sammen ned i håndvasken, så kan du ikke se, hvad der oprindeligt kom ud af den kolde hane og den varme hane.”

Omtalte personer

Line Barfod

Teknik- og miljøborgmester (EL), Københavns Kommune
cand.jur. (Københavns Uni. 1992)

Jonas Bjørn Jensen

Medlem af Borgerrepræsentationen og gruppenæstformand (S), Københavns Kommune
cand.comm. i Geografi og Kommunikation (Roskilde Uni. 2013)

    Politik har aldrig været vigtigere

    Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion