Debat

Kommission skal være hurtig og langsigtet

TRÆNGSELSDEBATTEN: Regeringens trængselskommission skal tænke visionært og langsigtet - på meget kort tid, mener formanden for Ingeniørforeningens Teknologiudvalg, Per Højbjerre.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Per Højbjerre
Formand, Ingeniørforeningens Teknologiudvalg

Selv om betalingsringen er skudt godt og grundigt til hjørne, må debatten om den hjemlige trængsel ikke forstumme. Tværtimod bør det være startskuddet til en grundig overvejelse om, hvad det er, vi gerne vil med vores bymiljøer, og hvordan vi skaber en infrastruktur, der tilfredsstiller de behov, vi har som beboere, pendlere samt ansatte, og som samtidig ikke modvirker virksomhedernes muligheder for vækst.

Der er mange tangenter, der skal spilles på. Det gælder selvfølgelig om at sikre den optimale kollektive transport, men også at sikre det bedst mulige samspil de kollektive transportformer imellem og mellem busser, tog, biler og cyklister. Her er noget så umiddelbart banalt som at få køreplaner til at passe sammen et oplagt sted at tage fat, ligesom parkeringsmuligheder ved stationerne er nødvendigt.

Bedre organisering
Det handler også om organisering og om at være klar til en mere fleksibel transport. Om mobilitetsplanlægning som koordinering af pendling til og fra de store arbejdspladser, men også om, at vi måske ikke alle sammen behøver at sidde i kø på de samme tidspunkter i løbet af dagen, men i højere grad skal være parate til at bruge hjemmearbejdspladser, videokonferencer, telefonmøder og mere fleksible arbejdstider.

Det er vigtigt, at der hurtigst muligt kommer konkrete forslag til bordet. Et krav til kommissionen må derfor være, at man tænker godt og konstruktivt, men hurtigt.

Per Højbjerre
Ingeniørforeningens Teknologiudvalg

Og så handler det om at se på Danmark mere bredt. Man kan også sidde i kø uden for Viborg tirsdag morgen, ligesom det samlede CO2 udslip fra transportsektoren kun kan nedsættes, hvis der sker en koordineret indsats. Der er derfor brug for at se på den samlede danske infrastruktur. Vi skal have en langt bedre mobilitet på tværs af landsdelene, og desuden skal vi sikre, at den danske infrastruktur giver optimale forbindelser til handelspartnere i Skandinavien og resten af Europa.

Tænk intelligent
ITS er selvfølgelig et af kerneværktøjerne i dette. Det gælder helt overordnede tiltag som road- pricing, der især vinder ved at være landsdækkende, og som kan indrettes fleksibelt i forhold til at realisere præcis de mål, man ønsker, både når det gælder omlægning af trafikken mest hensigtsmæssigt og i forhold til en afgiftsstruktur. Men det gælder også intelligent styring af den trafik, der allerede er her og helt ned til det nære: Hjælp til den enkelte bilist med at køre bedre og dermed også mere miljøvenligt.

Selvom der ikke er mange penge i kassen lige nu, så er der tid til at overveje og tage en grundig diskussion af, hvordan den samlede danske infrastruktur skal se ud fremover, og hvad det egentlig er, vi ønsker os af for eksempel de langt større bro- og tunnelprojekter, som kræver tilløb.

Deadline til nytår
Regeringen bebuder, at kommissionen allerede til årsskiftet kommer med anbefalinger om, hvor der bør sættes ind for at nedbringen trængslen. Nogen vil sige, at det er for kort tid, men det er vigtigt, at der hurtigst muligt kommer konkrete forslag til bordet. Et krav til kommissionen må derfor være, at man tænker godt og konstruktivt, men hurtigt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00