Kommunale trafikselskaber bekymrer erhvervsliv

REFORM: Regeringen vil overlade regionernes ansvar for landets trafikselskaber til kommunerne. Det vækker bekymring blandt politikere og i erhvervslivet. I DF er man til gengæld optimistisk.

Regeringen vil lade kommuner overtage regionernes opgave med at finansiere og tilrettelægge den regionale tog- og bustrafik
Regeringen vil lade kommuner overtage regionernes opgave med at finansiere og tilrettelægge den regionale tog- og bustrafikFoto: Henning Bagger /Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde
Fakta
Nyt udspil på vej om hovedstadens kollektive trafik

I hovedstadsområdet gælder ifølge regeringen særlige trafikale forhold. Regeringen vil derfor inden længe fremlægge et selvstændigt udspil om organiseringen af den kollektive trafik i hovedstadsområdet.
Det fremgår af regeringens oplæg til en sundhedsreform, der blev præsenteret onsdag.

Kilde: Regeringen.dk

Ansvaret for den regionale bustrafik og togdriften på privatbanerne skal entydigt forankres i kommunerne.

Det mener regeringen, der som en del af sit udspil til en ny sundhedsreform vil fjerne en række ikke-sundhedsrelaterede opgaver fra regionernes opgaveportefølje. Herunder det regionale delansvar for den kollektive trafik og den pengekasse på godt 1,5 milliarder kroner, regionerne aktuelt bruger på bus- og togdrift.

Formålet er ifølge regeringen at sikre en ”mere klar og enkel ansvarsfordeling”, men alligevel skaber tanken utryghed hos DI Transports branchedirektør, Michael Svane.

Dokumentation

Sundhedsreform og kollektiv trafik

Regeringen vil med sit udspil til en reform af sundhedsvæsenet skrælle alle opgaver fra de regionale forvaltninger, som ikke handler om sundhed.

Herunder regionernes ansvar for den kollektive trafik, som skal overføres til kommunerne.

I dag er det regionerne, der bestiller og finansierer regional bustrafik og privatbanetrafik, er medejere af Aarhus og Hovedstadens letbane og står for indkøb af lokal togtrafik på udvalgte strækninger.

Regionerne deltager sammen med kommunerne i de regionale trafikselskaber, som i dag står for indkøb af både regional bustrafik og kommunal bustrafik.

Med regeringens udspil skal kommunerne overtager regionernes ansvar for den regionale bustrafik, privatbanetrafikken og det fulde ejerskab for de regionale trafikselskaber.

Trafikselskaberne overtager regionernes rolle med at planlægge den regionale trafik under direkte ansvar over for kommunerne, som fremover finansierer den regionale trafik.

Kommunerne overtager den fulde styring af trafikselskaberne.

De eksisterende trafikselskaber vil fremover overordnet set få de samme opgaver som hidtil, men som rent kommunale selskaber. Trafikselskaberne får til opgave at sikre, at der også i fremtiden vil være privatbaner, som vi kender det i dag.

Trafikselskaberne vil derfor også fremover modtage statslige tilskud, som skal støtte op om driften af privatbanerne.

De regionale busruter vil blive finansieret af kommunerne i fællesskab ved, at de midler, som regionerne bruger på bustrafik, overføres til kommunerne via det kommunale bloktilskud.

Kilde: Regeringen.dk


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00