Kritikere: EU-plan udskyder klima-problemer

EU-PLAN: Den nye transportkøreplan fra EU-Kommissionen tager ikke hurtigt nok fat om klima-problemerne i transportsektoren, lyder det fra grønne organisationer. Men der er intet at frygte, mener FDM og DI Transport.
Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Vi skal huske på, at de biler, vi køber i morgen, normalt kører 15-16 år, så hvis halvdelen af bilerne skal væk fra byerne i 2030, skal der godt nok ske noget hurtigt.

Torben Kudsk
Chefpolitisk konsulent i FDM
Fokuspunkterne er egentlig gode nok i EU's nye hvidbog for transport, mener Greenpeace og tænketanken Concito. Men det går for langsomt med at komme i gang, og derfor er det ikke nok til at imødegå klimatruslen, lyder kritikken, der bakkes op af EU-parlamentariker Dan Jørgensen (S).

En hård nød at knække. Sådan beskrives transportområdet igen og igen. Og nu er EU-Kommissionen kommet med sit bud på, hvordan transportsektoren kan udvikles i en mere CO2-venlig retning.

Køreplanen - "Transport 2050" - har som hovedformål at sænke udledingen af CO2 fra transportsektoren med 60 procent frem mod 2050. Blandt andet foreslår Kommissionen, at byerne i Europa skal være uden benzin- og dieselbiler, når vi når 2050.

Omstiller for langsomt
Greenpeace og tænketanken Concito er enige. Der er egentlig ganske fine fokusområder i hvidbogen, men tidshorisonten er ikke god nok. Og det er slet ikke urealistisk at gå hurtigere i gang, mener politisk rådgiver i Greenpeace, Jan Søndergaard.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00