Debat

Lige og lovlig konkurrence, tak

DEBAT: Den danske statsstøtte til Femernforbindelsen er efter Scandlines mening ulovlig og bør ophøre. Der skal konkurreres på lige vilkår. Det mener Søren Poulsgaard Jensen, CEO i Scandlines.

Statsstøtten til Femern projektet er konkurrenceforvridende. Det skriver Søren Poulsgaard Jensen, CEO, Scandlines
Statsstøtten til Femern projektet er konkurrenceforvridende. Det skriver Søren Poulsgaard Jensen, CEO, Scandlines
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Søren Poulsgaard Jensen
CEO, Scandlines

Sommeren har budt på en del debat om den planlagte Femern-forbindelse og forholdet til Scandlines. På den ene side byder vi debat velkommen, for indtil nu har det ikke været nemt at få hverken politikere eller andre i tale om noget, hvis man har stillet kritiske spørgsmål til Femern-forbindelsen.

På den anden side har det været skuffende, at debatten er kommet til alene at fremstå som en strid mellem Femern-forbindelsen og Scandlines.

Lad os slå fast, at vi i Scandlines ikke gør os forestillinger om, at vi kan eller skal blande os i politikernes beslutninger om faste forbindelser.

Femern konkurrence

Hvis Femern-forbindelsen bliver en realitet, så bliver det en konkurrent, vi kan og vil forholde os til, ligesom vi er vant til at forholde os til konkurrence fra Storebæltsforbindelsen, svensk-tyske færgeruter og andre alternativer.

Vi er blevet beskyldt for at kritisere urimeligt og for at blande os i ting, som ikke vedrører os. Vi har hørt både ledende Femern-repræsentanter og vores egen transportminister så tvivl om vores hensigter og krydre udtalelserne med usaglig henvisning til vores økonomi, prisniveau og ejerforhold.

Det er udenomssnak, og det er beklageligt.

Fakta
Bland dig i debatten!
Send dit indlæg til: [email protected]

Vanskelige adgangsveje
Senest har vi fået et uformelt tilsagn om, at Femern vil se velvilligt på at undlade at nedgradere vores og vore kunders adgangsvej til færgerne i Rødby.

Vi er glade for denne nye retning, og vi håber, at velviljen også gælder vejadgangen på den tyske side, hvor Femern også hidtil har planlagt at vanskeliggøre adgangsvejene betydeligt. Ellers kan det jo være ligegyldigt.

Vi hører nu også, at der efter 10 år er nye trafik- og finansanalyser på vej.

Det er tiltrængt og nødvendigt, selv om udtalelser fra Femerns kontorer antyder, at analyserne såmænd - og uvist hvordan - vil vise det samme, som inden finanskrisen satte ind.

Efter vores mening burde de nye analyser suppleres af en samfundsøkonomisk analyse, så politikerne får en sidste, men ordentlig chance til at træffe beslutning om denne multimilliard store investering på et fornuftigt grundlag.

Vi forventer lige og lovlig konkurrence, og at statsstøtte skal gives efter reglerne, så vi ikke skal konkurrere med et statsejet selskab, som uden begrænsninger i tid og beløb kan hente penge fra staten til at støtte driften. 

Søren Poulsgaard Jensen
CEO, Scandlines.

Der er i det mindste lagt op til, at der efter mange års venten nu kommer et opdateret beslutningsgrundlag, som kan debatteres. Det ser vi frem til, og vi vil naturligvis deltage i debatten.

Statsstøtte efter reglerne

De lyse udsigter, til at vi fortsat kan tilbyde vores kunder et godt produkt, og det faktum, at der nu kommer et opdateret grundlag at drøfte sagerne sagligt på, ændrer imidlertid ikke det for os at se væsentligste, som ikke handler om Femern A/S, men om transportministeren og politikken:

Vi har klaget til EU, og det handler ikke kun om, at ministeren skal høre op med at lade sit statsejede selskab hugge vores adgangsveje op.

Det handler langt mere principielt om, at vi forventer lige og lovlig konkurrence, og at statsstøtte skal gives efter reglerne, så vi ikke skal konkurrere med et statsejet selskab, som uden begrænsninger i tid og beløb kan hente penge fra staten til at støtte driften.

Det er ulovlig statsstøtte efter EU’s regler, og ministeren burde forholde sig til og medvirke aktivt til at få afgjort de verserende sager om det plagsomme emne.

Dén debat får ikke meget plads. Men den vil vi holde fast i, for konkurrence skal være fair og lige. Og love og regler gælder for alle - også for et statsejet selskab.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion










0:000:00