Mere grumset end grønt
Anders Jerking
RedaktionschefGrøn findes i mange nuancer. Transportministeren kalder sin transportaftale 'grøn', mens tænketanken Concito ser en 'grumset'-aftale.Der plejer at være en langt mindre del til kollektiv transport, så det er rigtig, rigtig positivt.
René la Cour Sell
Direktør, DN
"Det er en grumset plan, fordi den både indeholder CO2-afgifter og flere motorveje," siger tænketankens formand, Martin Lidegaard.
"Det er virkelig positivt, at vi får CO2-afgifter i Danmark. Det vil give en CO2-gevinst, men på baggrund af vores undersøgelser er jeg seriøst bekymret for, at de nye motorveje, man vil bygge, ender med at æde den CO2-gevinst. I bedste fald går det op, i værste fald giver det et større udslip," siger han og påpeger, at øget offentlig transport ikke i sig selv giver en CO2-reduktion.
Aftalen betyder, at der indføres kørselsafgifter fra 2015. Teknologien er ikke på plads før, men ifølge Martin Lidegaard bør man indtil da bruge andre metoder til at knække CO2-kurven.