Minister forsvarer liberalisering af lodsmarkedet efter kritik: Modellen er “generelt set” den bedst egnede

Selvom den delvise liberalisering af lodsmarkedet ikke har ført til højere produktivitet i det statsejede DanPilot, mener erhvervsministeren ikke, at der er grundlag for at justere grundlæggende på modellen. LA deler ministerens synspunkt, mens Enhedslisten mener, at tiden er inde til at acceptere, at liberaliseringen er slået komplet fejl.

Lodsningsmarkedet er fra 2006 ad flere omgange blevet delvist liberaliseret, men er i dag fortsat domineret af det statsejede selskab DanPilot. 
Lodsningsmarkedet er fra 2006 ad flere omgange blevet delvist liberaliseret, men er i dag fortsat domineret af det statsejede selskab DanPilot. Foto: Jens Christian Top/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Det kunne have givet røde ører på blå hoveder, da Rigsrevisionen i december udgav en kritisk rapport om de seneste årtiers liberalisering af lodsmarkedet i Danmark.

Her slog Rigsrevisionen blandt andet fast, at liberaliseringen, som politikerne påbegyndte i 2006, ikke har medført alle de forbedringer af lodsmarkedet, som datidens politikere ønskede sig.

Ifølge Rigsrevisionen er produktiviteten i DanPilot således faldet med henholdsvis ni procent for havnelodsninger og 12 procent for transitlodsninger i perioden 2013 til 2021.

0:000:00