Debat

Mobilitetschef: Førerløse bilers muligheder

DEBAT: De selvkørende biler kommer, og mobilitet som en service skal være rammen, som sikrer god mobilitet, lav CO2-udledning og lav trængsel, skriver Susanne Krawack, mobilitetschef i Aarhus Kommune.

Foto: Colourbox
Mikkel Bødker Olesen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af: Susanne Krawack
Mobilitetschef i Aarhus Kommune

Debatten om selvkørende biler peger på to forskellige fremtidsscenarier.

Det første scenarie er, at selvkørende biler vil føre til mere transport. Forventningen er, at flere, der i dag ikke kan transportere sig alene, vil benytte de nye muligheder. Det vil medføre et øget transportbehov. Hvis vi fortsætter vores nuværende transportmønster, vil det, at de selvkørende biler kan udnytte vejkapaciteten bedre, opvejes af flere biler på vejene.

Det andet scenarie er, at selvkørende biler vil føre til en mere bæredygtig og effektiv transportsektor. Hvis vi begynder at køre flere sammen i et organiseret netværk af elbiler, vil det øgede transportbehov opvejes af den mere effektive mobilitet og større tæthed på vejene.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Det vil betyde færre ulykker og en mindre belastning af miljøet.

Effektiv og bæredygtig løsning
Hvis vi ønsker en mere bæredygtig og effektiv transportsektor, kan selvkørende biler altså bidrage til den udvikling. Men for at det kan lykkes, er det nødvendigt, at vi ændrer vores nuværende adfærd i forhold til transport – og denne ændring vil ikke nødvendigvis komme af sig selv.

Pointen er, at færre behøver eje deres egen bil, hvis flere vælger at abonnere på den mobilitet, de har brug for.

Susanne Krawack
Mobilitetschef i Aarhus Kommune

Nøglen er at få startet Mobilitet som en Service. Det er et system, hvor forbrugeren bestiller en transport fra A til B – fra dør til dør. På baggrund af alle bestillinger, vil en serviceleverandør kombinere kollektiv trafik, deleordninger, samkørsel og individuel bil- eller cykeltransport og planlægge transporten, efter den enkeltes ønske, men så alle kommer frem.

På denne måde optimerer man hele mobilitetssystemet, så der ikke kører en masse tom kapacitet rundt.

Mobilitet som en service
Man kan formodentligt blive transporteret alene i en bil, men det vil så bare koste mere, end hvis man vælger at køre med andre. Det kan også være, at man kan vælge at betale mere for en meget hurtig service, mens man kan komme billigere frem, hvis man har bedre tid. Jeg forventer, at markedet vil kunne opfylde kundernes behov. 

Pointen er, at færre behøver eje deres egen bil, hvis flere vælger at abonnere på den mobilitet, de har brug for. Hvis man skal på weekendtur med børn og hund, vælger man en stor bil, mens man i den daglige pendling til og fra job kan kombinere flere forskellige transportmidler. Transporten er godt koordineret og betalt med én billet. 

Hvis vi introducerer Mobilitet som en Service i Danmark, allerede inden de selvkørende biler er en realitet, vil de let kunne passes ind, og forbrugerne vil få et effektivt og klimavenligt mobilitetssystem, der også vil begrænse trængsel og parkeringsproblemer i de store byer.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00