Debat

Moderaterne: Debatten om DSB burde handle om Banedanmark

Banedanmark har store udfordringer. Og måske burde man stille spørgsmålet, om omstrukturering eller udlicitering kunne være en mere hensigtsmæssig løsning, skriver Nikolaj D. Larsen.

I debatten om udfordringerne inden for driften af togtrafikken i Danmark mener vi, at det er vigtigt også at rette blikket mod Banedanmark, skriver Nikolaj D. Larsen.
I debatten om udfordringerne inden for driften af togtrafikken i Danmark mener vi, at det er vigtigt også at rette blikket mod Banedanmark, skriver Nikolaj D. Larsen.Foto: Emil Hougaard/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I den aktuelle tid står det danske transportsystem allerede over for udfordringer, og en fravælgelse af DSB som operatør vil kun øge usikkerheden for de allerede få passagerer.

Temadebat

Hvem skal drive fremtidens togdrift i Danmark?

Regeringen har varslet EU om, at den vil indgå en ny aftale med DSB om at stå for den danske jernbanedrift i ti år mere.

Men spørgsmålet er, om DSB er de rigtige til at drive togdrift i Danmark, eller om det ville være bedre med mere konkurrence?

Altinget Transport inviterer derfor til en temadebat om fremtidens jernbane i Danmark.

Om temadebatter:

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Har du et vigtigt input til debatten og vil deltage? Kontakt Altingets debatredaktion på [email protected].

Privatiseringen af den danske jernbane er et aktuelt emne, som kræver vores opmærksomhed. Regeringen har varslet EU om, at den vil indgå en ny aftale med DSB om at stå for den danske jernbanedrift i ti år mere.

Aftalen skal træde i kraft få dage før nye EU-krav om, at staten skal åbne for konkurrence på jernbanen.

Men mange stiller spørgsmålet om, hvorvidt DSB virkelig er den bedste aktør til at opretholde togdriften og den bærende del af det danske kollektive transportsystem, eller om udlicitering og dermed konkurrence kunne være en mere hensigtsmæssig løsning.

Men vores blik mod DSB alene er ikke berettiget, da DSB ikke alene er skyld i de aktuelle udfordringer på togtrafikken.

Ret blikket mod Banedanmark

I Moderaterne mener vi ikke, at det er hensigtsmæssigt at overveje andre aktører til at overtage togdriften fra DSB, men vi understreger også, at vi ikke er imod udlicitering i alle tilfælde.

Der er områder, hvor den private sektor kan forbedre offentlige tjenester og ydelser og derved øge effektiviteten gennem konkurrence, dog under forudsætning af at prisen for ydelserne ikke stiger eksplosivt.

Der er imidlertid flere væsentlige overvejelser angående det kollektive transportsystem.

I debatten om udfordringerne inden for driften af togtrafikken i Danmark mener vi, at det er vigtigt også at rette blikket mod Banedanmark.

Banedanmark er ansvarlig for at sikre, at jernbanenettet fungerer korrekt. Dette omfatter vedligeholdelse af skinner, signaler og spor samt koordinering af sporarbejde og infrastrukturprojekter.

Og måske burde man her stille spørgsmålet om, hvorvidt Banedanmark virkelig er den bedste aktør til at opretholde denne vedligeholdelse, eller om omstrukturering eller udlicitering og dermed konkurrence kunne være en mere hensigtsmæssig løsning.

Læs også

DSB som syndebuk

DSB i dag er en sund og solid virksomhed med et pænt overskud i millionklassen til glæde og gavn for passagerer, trafikudviklingen og samfundet som helhed.

Men desværre arbejder DSB under infrastrukturudfordringer, som skyldes flere års forkerte politiske beslutninger, hvilket i dag betyder, at DSB står over for en kæmpe udfordring, som i flere tilfælde falder ind under Banedanmarks regi.

At vi står med en virksomhed som Banedanmark med en så central rolle i vores kollektive trafiksystem, bør derfor også have et fokus i den samlede debat

Nikolaj D. Larsen
Projektleder, Moderaterne Odense

At der er udfordringer omkring Banedanmark, tager ikke lang tid at blive bekræftet i.

Ved søgninger på nettet, studering af evidensbasseret artikler og ved gennemgang af deres økonomi kan man desværre konkludere, at der er udfordringer.

At vi står med en virksomhed som Banedanmark med en så central rolle i vores kollektive trafiksystem, bør derfor også have et fokus i den samlede debat.

Måske er tiden kommet til at se nærmere på Banedanmark som helhed. Er Banedanmarks præstation i forhold til vedligeholdelse og opretholdelse af jernbanenettets pålidelighed tilfredsstillende?

Hyppige forsinkelser og nedbrud på jernbanenettet påvirker passagerer og erhvervslivet negativt og skaber usikkerhed.

Lever de op til forventningerne i forbindelse med sporarbejde og de mange infrastrukturprojekter, herunder elektrificering og kapacitetsudvidelse? Har de de nødvendige kompetencer til korrekt planlægning og gennemførelse?

Og noget af det vigtigste: Formår Banedanmark at håndtere budgettet og ressourcerne på en måde, så det anvendes effektivt for at imødekomme det stadig stigende behov for en velfungerende danske jernbanedrift?

Læs også

En nødvendig diskussion

I en tid, hvor kollektiv trafik er afgørende for at mindske trængsel og reducere CO2-udledning, er det vigtigt at have en velfungerende jernbaneinfrastruktur.

Ikke kun med hensyn til DSB, men i høj grad også med hensyn til Banedanmark. Netop derfor er det afgørende, at deres arbejde evalueres nøje og holdes op imod de høje forventninger fra samfundet.

Det er vigtigt at inddrage alle aspekter i debatten og ikke kun fokusere på DSB alene, som det ofte sker

Nikolaj D. Larsen
Projektleder, Moderaterne Odense

Det betyder ikke nødvendigvis, at Banedanmark bør udliciteres eller privatiseres, men det er på tide at tage en grundig diskussion om, hvordan vi kan sikre, at Banedanmark leverer den pålidelige og effektive jernbanedrift, som Danmark har brug for.

Det er vores ansvar som samfund at sikre, at Banedanmark lever op til de forventninger, vi har til dem, og at de fortsat bidrager til den mest optimale udvikling af vores transportsystem.

Det kollektive transportsystem spiller en afgørende rolle. Derfor mener vi, at det er vigtigt at inddrage alle aspekter i debatten og ikke kun fokusere på DSB alene, som det ofte sker.

Vi bør styrke den politiske styring af DSB, Banedanmark og det kollektive transportsystem i hele Danmark for at sikre både effektivitet og samfundsmæssig velfærd.

Vores mål bør være at opretholde et stabilt kollektivt transportsystem, der er pålideligt, tilgængeligt og overkommeligt for alle borgere, uanset hvor de bor, og hvilken baggrund de kommer fra.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00