Modulvogntogs-udvidelse ikke på finansloven

NYHED: Branchen er stærkt skuffet over, at regeringen i sit forslag til finansloven 08 ikke har afsat 50 mio. til at udvide forsøget med modulvogntog. DF har nøglerolle.
Ole Nikolaj Møbjerg Toft

Men vi er jo alligevel kede af, at den store finanspolitik har tromlet modulvogntogene ned. Når regeringen taler om faren for overophedning, så er der jo netop en god grund til, at man får effektiviseret transportsektoren, så man kan fragte mere gods med de samme lastbiler og personale.

Ove Holm
DTL
Fakta

De planlagte havne til forsøget om modulvogntog:

Esbjerg, Hirtshals, Frederikshavn, Aalborg, Århus, Fredericia, Kalundborg, Helsingør, Rødby og København (Copenhagen Malmö Port)

De 8 havne, som ønsker at komme med i første forsøgsrunde:

Grenå, Aabenraa, Kolding, Odense (Lindøterminalen), Hanstholm, Køge, Hundested og Gedser Havn. Samtidig ønsker enkelte transportcentre at deltage i forsøget.

 

Øv, øv og dobbelt øv. Det er er den korte udgave af transportverdens reaktion på regeringens forslag til finansloven for 08. I hvert fald når det gælder modulvogntog.

Ingen havde forventet, at der ville blive afsat store beløb til nye trafikinvesteringer ved denne finanslov.

Men fra Dansk Transport og Logistik (DTL), til Danske Havne, Dansk Industri og Dansk Erhverv håbede man, at regeringen havde fundet 50 mio. til at udvide forsøget med modulvogntog, så yderligere 8 havne og et par landbasserede transportcentre kunne kommme med i første runde. Men nej.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00