Debat

NLA: Vi mangler klare udmeldinger fra Kommissionen

DEBAT: Kommissionen har endnu ikke meldt klart ud, hvordan den vil sikre, at transportmarkedet undgår at blive hevet i stykker af social dumping og nationale tiltag mod ulovligheder. Det skriver Søren Hyldstrup Larsen, direktør i Nordic Logistic Association.

Kommissionen skal snart på banen med mere klare udmeldinger for, hvad den har på programmet i detaljer. Det skriver Søren Hyldstrup Larsen, direktør i NLA.
Kommissionen skal snart på banen med mere klare udmeldinger for, hvad den har på programmet i detaljer. Det skriver Søren Hyldstrup Larsen, direktør i NLA.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Søren Hyldstrup Larsen
Direktør i Nordic Logistic Association (NLA)

Juncker-Kommissionen er ved at komme i arbejdstøjet, og hvis alt går efter planen, bliver arbejdsprogrammet for 2015 vedtaget i midten af december.

Der er ikke sluppet meget ud om detaljerne. Transportkommissær Violeta Bulc har været stort set usynlig, indtil hun 16. november lagde en video ud om færdselssikkerhed. For flere detaljer om hendes øvrige politik, må vi nok vente længere endnu. Der er ellers nok at tage fat på:

Planer om revision af reglerne for vejafgifter, udfordringer med anvendelse af reglerne for køre- og hviletid, revision af reglerne for uddannelse af chauffører, udvikling af logistik, indsats for klima, cabotage, social dumping og adgang til erhvervet for ikke at tale om regler for jernbanerne og Single European Sky.

Fakta
Transportdebatten på Altinget : transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget : transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.


Transportdebatten vil i den kommende tid sætte fokus på den nyvalgte transportkommissær, Violeta Bulc, og hvilke områder hun skal prioritere i sin nye stilling som kommissær. 

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten. 

Send dit indlæg til [email protected]

Kommissærens egne prioriteter
På sin hjemmeside har Kommissæren fremhævet blandt andet følgende emner som sine prioriteter:

  • Transeuropæiske netværk og forbindelser
  • Udvikle politik på basis af ”user pays”-princippet (SHL: vejafgifter)
  • Udvikle fælles standarder for sikkerhed (”safety and security”) for at fremme de internationale rammer for transport.

Altsammen store emner, som vil kræve noget forberedelse. Men Kommissionen har givet sig selv kort frist: Inden for tre måneder skal planerne for vækst og beskæftigelse foreligge, herunder planer for nye midler til nye investeringer i blandt andet infrastruktur. Disse planer er vigtige. EU's infrastruktur har behov for investeringer, ikke mindst vejene, men der er også andre presserende opgaver.

Den afgående EU-Kommission forsøgte at stikke hovedet i busken. Den nye EU-Kommission har foreløbig accepteret, at den har en opgave. Nu må vi sikre os, at den leverer.

Cabotage og adgang til markedet
Det er vigtigt, at Kommissæren også retter sin opmærksomhed mod de løbende sager, som kræver en afklaring.

Et godt eksempel er cabotage og adgang til markedet. Et utålmodigt Europa-Parlament viste endnu engang på sidste møde i Transportudvalget, hvilken fokus parlamentarikerne har på at få vejtransport-markedet til at fungere på mere lige vilkår. Der var blandt andet et stærkt ønske om en større indsats for effektive sanktioner mod overtrædelser af cabotage-reglerne.

Samtidig gjorde den tyske transportminister, Alexander Dobrindt, det klart på årsmødet i slutningen af oktober for den tyske vognmandsorganisation BGL, at hvis Kommissionen ikke kommer op med en løsning på de problemer, der findes omkring social dumping, misbrug, uklarheder i lovgivning, så var han rede til at finde sine egne løsninger inden for de rammer, EU-lovgivningen tillader.

Interessant nok var den tyske ministers fokus ikke kun på cabotage, men på vejtransport generelt. Social dumping kan jo finde sted i alle dele af transporterhvervet – ikke kun i kraft af cabotage. Det var en klar besked til Europa-Kommissionen om at tage ansvar.

Mangler klare udmeldinger 
NLA er enig i denne besked: EU-Kommissionen har et ansvar for at sikre, at EU's transportmarked fortsat kan fungere uden at blive hevet i stykker af social dumping og nationale tiltag mod ulovligheder og misbrug. Den afgående EU-Kommission forsøgte at stikke hovedet i busken. Den nye EU-Kommission har foreløbig accepteret, at den har en opgave. Nu må vi sikre os, at den leverer.

Kommissær Bulc får måske nok hvedebrødsdage på 100 dage, men allerede i starten af december skal hun til sit første Rådsmøde for transportministrene. Inden da skal hun mødes med udvalget i Europa-Parlamentet. Fra NLA’s side vil det være vigtigt, at den nye Kommission begynder at komme med nogle mere klare udmeldinger for, hvad den har på programmet i detaljer.

Vi kan ikke acceptere, at alle Kommissionens ressourcer alene fokuseres mod nye initiativer for vækst og beskæftigelse. Gældende, detaljeret lovgivning med betydning for transporterhvervets daglige drift skal også forvaltes, og Kommissionen har et klart ansvar i den sammenhæng. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Søren Hyldstrup Larsen

Direktør, Nordic Logistics Association
cand.polit. (Københavns Uni. 1990)

0:000:00