Ny minister klar til at udskyde Femern-beslutning

FEMERN: Den tyske miljøgodkendelse af Femern trækker ud, og transportministeren åbner derfor for at udskyde beslutningen om forbindelsen endnu en gang. Forligspartier bakker op.

Hvis Danmark ikke kan få en klar tidsplan for, hvornår der vil ligge en tysk miljøgodkendelse af Femern-forbindelsen, så kan det blive nødvendigt at udskyde den endelige beslutning igen.

Sådan lyder meldingen fra transportminister Hans Christian Schmidt (V), der dermed øger presset på sine kolleger syd for grænsen.

"Hvis ikke vi får at vide, hvornår vi kan få en miljøgodkendelse, så synes jeg, at det ser svært ud med at træffe en endelig beslutning," siger han til Altinget.

Dermed kan den allerede forsinkede beslutning af det store milliard projekt blive udskudt igen. Det var egentlig meningen, at Folketingets partier skulle sige endelig god for projektet i april, da man vedtog anlægsloven. Men på grund af overraskende høje bud fra entreprenørerne stod projektet pludselig til at blive hele ni milliarder dyrere end budgetteret. Partierne bag Femern-forliget (alle partier undtagen Enhedslisten og Alternativet) besluttede derfor, at Femern Bælt A/S skulle sætte gang i en ny bud-runde for at få prisen ned. Samtidig blev den endelige Femern-beslutning udskudt til efteråret.

Siden da er der kommet nye økonomiske problemer for projektet. I juni fik Femern-forbindelsen således tilkendt fire milliarder mindre i EU-støtte end budgetteret med. De økonomiske udfordringer har gjort, at forligskredsen har valgt at udskyde selve færdiggørelsen af byggeriet til 2024.

Men nu driller de tyske miljøgodkendelser altså også så meget, at transportministeren tøver med at træffe den endelige beslutning i efteråret, selvom man skulle være klar til at acceptere de nye bud fra entreprenørerne.

"Det allervigtigste, for at skrive under med entreprenørerne, er, at vi har en tidsplan for miljøgodkendelse. For hvis vi mangler den, så ved vi jo ikke, om vi overhovedet må bygge noget," siger Hans Christian Schmidt og fortsætter:

"Ser vi på de tyske erfaringer med nogle af de tyske projekter, så har vi jo set godkendelser, der har taget op til ni år."

Møde med tyskerne
Han understreger dog, at han ikke forsøger at tegne billedet af, at godkendelsen af Femern vil tage så lang tid, og han håber da også, at det snart falder på plads i Tyskland. Desuden fastslår han, at han stadig tror på Femern-projektets fremtid, selvom den endelige beslutning skulle blive udskudt.

"Jeg siger bare, at vi er inde i nogle problemer, hvor vi må være ærlige og sige, at vi ikke kan opretholde samme kadence, hvis miljøgodkendelserne ikke falder på plads," siger Hans Christian Schmidt.

Hans Christian Schmidt skal mødes med Slesvig-Holstens transportminister Reinhard Meyer 20. august, hvor han vil bede om en status for fremdriften for den tyske miljøgodkendelse.

Opbakning på Christiansborg
Ministerens kurs møder opbakning fra en række partier på Christiansborg, der skal være med til at træffe beslutning om Femern-projektet.

Fra Socialdemokraterne lyder det, at ministeren gør sig klogt i at lægge pres på tyskerne.

"Min oplevelse er, at ministeren har lagt et imponerende arbejde i at få ministeren i Slesvig-Holsten i tale og for at presse ham til en afklaring. Jeg er glad for, at ministeren stadigvæk er fokuseret på, at projektet skal blive til noget," siger transportordfører Rasmus Prehn.

Han ser også, at der er en reel risiko for at beslutningen må udskydes.

"Men jeg håber det bestemt ikke, og det vil være møghamrende ærgerligt, hvis det ender sådan. Men vi er i en situation med hajfyldt farvand," siger Rasmus Prehn.

"Jeg skriver ikke under"
Dansk Folkeparti er helt enig i, at miljøgodkendelsen skal på plads, inden man kan træffe en endelig beslutning.

"Jeg er meget enig med ministeren. Hvis vi ikke har et fuldstændigt sikkert grundlag at beslutte os på, så bliver der heller ikke noget go fra Dansk Folkepartis side. Vi skal have det fulde overblik over økonomien, og så skal vi have de miljøgodkendelser," siger Kim Christiansen og fortsætter:

"Jeg skriver ikke under på nogle bygge-kontrakter, hvis vi ikke ved, om der går to, fire eller seks år, inden tyskerne kan få snøvlet sig færdig."

Radikale bakker også fortsat op om Femern-projektet og om den kurs ministeren har lagt. Transportordfører Andreas Steenberg betegner dog projektet som "meget usikkert".

"Det ser ikke godt ud lige nu. Det vigtigste er, at vi træffer den rigtige beslutning. Ikke om det sker i efteråret," siger Andreas Steenberg.

 

Forrige artikel Christian Poll vil have roadpricing og vejstop Christian Poll vil have roadpricing og vejstop Næste artikel Statsrevisorer kritiserer forskelle i billetpriser Statsrevisorer kritiserer forskelle i billetpriser