Nye miljøzoner: Regeringen ser bort fra den mest effektive løsning

LUFTUDSPIL: Personbilerne er ikke med i regeringens udspil til strammere miljøzoner i de største byer. Det møder kritik fra København og Odense. Regeringen er realistisk, mener FDM.

Foto: Niels Ahlmann Olesen/Scanpix Ritzau
Hjalte T. H. KragesteenAnders Redder

Der tages alt for små skridt i det her udspil.

Peter Rahbæk Juel (S)
Borgmester, Odense

Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) har ikke hånden på det mest effektive håndtag i sit nye udspil til strammere miljøzoner i de største danske byer.

Mens regeringen nu stiller skrappere krav til dieseldrevne busser, lastbiler og varebiler, går personbilerne helt fri. Og det valg har væsentlig betydning.

Regeringens udspil fører nemlig til en samlet reduktion af udledningen af sundhedsskadelige partikler på omkring 25 procent fra trafikken. Men havde regeringen valgt også at stille de samme krav til dieselbilerne, ville man have nået en reduktion på hele 64 procent.

Dokumentation

Fakta om miljøzoner (fra Miljø- og Fødevareministeriet)

•    Udledningskravene til dieseldrevne busser og lastbiler vil blive strammet trinvist, så de lever op til de nyeste standarder. Stramningen sker i to trin. Den 1. juli 2020 stilles der krav om euro 5 for at kunne køre i miljøzoner, og fra 1. juli 2022 stilles der krav om euro 6. Euro 6 blev obligatorisk for alle nye lastbiler og busser i 2014 og har en meget avanceret rensning af udstødningen, der fjerner det meste af luftforureningen. 

•    Dieseldrevne varebiler bliver også omfattet af reglerne. Stramningen sker gennem tre trin. Fra 1. juli 2020 stilles der krav om euro 4 for at kunne køre i miljøzoner, fra 1. juli 2022 stilles der krav om euro 5, og fra 2025 skal alle dieseldrevne varebiler leve op til euro 6. Euro 6 blev obligatorisk for alle nye dieseldrevne varebiler i 2016. 

•    Ældre køretøjer vil kunne køre i miljøzoner ved montering af partikelfilter.

•    Regeringen vil samtidig stramme op på håndhævelsen af miljøzonereglerne gennem en digitalisering af ordningen. Det vil også betyde, at erhvervet undgår besværet med de fysiske miljøzonemærker.

•    Skrappere miljøzoner i de fem største byer vil betyde, at den samlede udledning af diesel-sodpartikler vil blive reduceret med cirka 25 procent. Dieselsod er kræftfremkaldende ifølge Verdenssundhedsorganisationen, WHO.

•    Generelt har indsatsen for ren luft i Danmark været en succes. Antallet af for tidligt døde er næsten halveret fra 1990 til i dag. I dag medfører luftforurening årligt 3.200 for tidligt døde og er dermed stadig en udfordring, som koster mennesker og samfund dyrt. 

•    I de gældende miljøzoner er kravet, at lastbiler og busser skal være mindst Euro 4-køretøjer eller have monteret partikelfilter. Kravene har været de samme siden 2010 og har således ikke fulgt med den teknologiske udvikling.


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00