Ole Birk om EU-kritik: Man betaler jo også for at slå et telt op på en campingplads

INTERVIEW: Danske skatteydere er ikke forpligtiget til at betale for campingpladser til udenlandske chauffører, siger transportministeren. Et forbud mod langtidsparkering på rastepladser vil sikre de nødvendige private alternativer.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) er forundret over EU-kritik af nye regler for tidsbegrænset parkering på de danske rastepladser.
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) er forundret over EU-kritik af nye regler for tidsbegrænset parkering på de danske rastepladser.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde
Fakta
Finanslov om parkeringsrestriktion
Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at indføre tidsbegrænset parkering for lastbiler på de statslige rastepladser på motorvejsnettet. Det skal forhindre, at særligt udenlandske lastbiler langtidsparkerer på danske rastepladser.
Der afsættes 14 mio. kr. i 2018 og 6 mio. kr. i 2019-2021 til opsætning af skilte og til Vejdirektoratets administration og kontrol med overholdelse af reglerne.

Kilde: Aftale om finanslov for 2018

Hvis der er noget galt med regeringen og Dansk Folkepartis aftale om at indføre parkeringsrestriktioner på landets rastepladser, så er det, at det ikke er sket noget tidligere.

Der er i hvert fald ikke noget at komme efter EU-retligt, lyder det fra transportminister Ole Birk Olesen (LA), der for nylig modtog et brev med kritiske spørgsmål til de nye danske regler fra EU-transportkommissær, Violeta Bulc fra Bulgarien.

”Som jeg ser det, så handler det her om, at vi har en branche, der hidtil har fået deres omkostninger til campering og overnatning for lastbilchauffører betalt af de danske skatteydere. Det har ført til et meget stort træk på rastepladserne, særligt i weekenderne,” siger Ole Birk Olesen.

Dokumentation

Parkeringsforbud på rastepladser

Som opfølgning på finanslovsaftalen for 2018 aftalte regeringen og Dansk Folkeparti i februar 2018 at indføre tidsbegrænset parkering på de statslige rastepladser langs motorvejsnettet.

Med 25-timers parkeringsbegrænsning vil lastbilchaufførerne have tilstrækkelig tid til at kunne afholde deres såkaldte reducerede ugentlige hvil på 24 timer, samtidig med at man skrider ind over for problemet med langtidsophold på en rasteplads.

Den tidsbegrænsede parkering vil blive ledsaget af højere parkeringsbøder for lastbiler, der overskrider tidsbegrænsningen, eller som parkerer ulovligt på det statslige og kommunale vejnet samt på til- og frakørselsramper. 

Konkret hæves det generelle bødeniveau for ulovlig parkering fra 510 kr. til ca. 2.000 kr., mens det på til- og frakørselsramperne hæves fra 1.000 kr. til ca. 3.000 kr.

De nye regler træder i kraft 1. juli.

Kilde: Transportministeriet


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00