Ole Birk trodser flertal: Nægter at fremsætte lov om transport i varebiler

DUMPING: Et flertal i Folketinget har pålagt regeringen at fremsætte et lovforslag, som kan begrænse snyd og social dumping ved transport i varebiler. Lovforslaget er klar. Men regeringen nægter at fremsætte det.

Postnord var i udgangspunktet positivt indstillet over for regulering af godstransport i varebiler. Nu er Postnord mere skeptisk, mens regeringen slet ikke vil fremsætte lovforslag.
Postnord var i udgangspunktet positivt indstillet over for regulering af godstransport i varebiler. Nu er Postnord mere skeptisk, mens regeringen slet ikke vil fremsætte lovforslag.Foto: Henning Bagger/ Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Det bliver hverken regeringen eller transportminister Ole Birk Olesen (LA), som lægger navn til et lovforslag om at indføre regulering af den støt voksende transport af varer og pakker, som foregår i varebiler.

Et flertal uden om regeringen havde ellers vredet armen om på transportministeren og tvunget ham til at få udarbejdet det konkrete forslag og efterfølgende få det fremsat i Folketinget.

Men efter et udkast til lovforslaget har været i høring, afviser regeringen nu at gå videre med det. Det skyldes blandt andet, at lovforslaget ifølge regeringen vil være dyrt for erhvervslivet og svært at håndhæve i praksis

Dokumentation

Sagen kort

Formålet med lovforslaget er at indføre en tilladelsesordning for varebiler, hvis tilladte totalvægt overstiger 2.000 kg, der udfører godskørsel for fremmed regning. Tilladelsesordningen er en tilpasset udgave af de krav, som i dag gælder for godskørsel for fremmed regning med lastbiler på over 3.500 kg.

Den 31. maj 2016 vedtog et flertal i Folketinget bestående af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet og Socialistisk Folkeparti beslutningsforslag B 165, der pålagde regeringen at fremsætte de nødvendige lovforslag og foretage de nødvendige ændringer af administrative forskrifter, der sikrer, at varebiler med tilladt totalvægt under 3.500 kg, der udfører godskørsel for fremmed regning, omfattes af principperne i godskørselsloven.

Efter B 165 skulle der blandt andet stilles krav inden for følgende områder:
- Faglige kvalifikationer.
- Økonomi.
- Restancer til det offentlige.
- Vandel og god skik.
- Virksomhedsform og forretningssted.
- Uddannelse af varebilschauffører.

Som opfølgning på beslutningsforslaget nedsatte den daværende transport- og bygningsminister Varebilsudvalget, der skulle se på regler for varebiler, der kører godskørsel for fremmed regning.

Udvalget skulle se på en mulig ny regulering for varebiler, der kører godskørsel for fremmed regning med fokus på, om det ønskede formål med beslutningsforslaget – at bekæmpe sort arbejde, socialt bedrageri og illegal arbejdskraft samt at øge trafiksikkerheden – kan opnås ved at lade varebiler under 3.500 kg, der udfører godskørsel for fremmed regning, omfatte af principperne i godskørselsloven, eller om de ønskede formål bedre kan opnås på andre måder og eventuelt ved anden lovgivning end ved ændring af godskørselsloven.

Gennem hele udvalgsforløbet var der forskellige tilkendegivelser om relevansen af en tilladelsesordning for varebiler under 3.500 kg, der kører gods for fremmed regning. Det var ikke muligt at opnå enighed i Varebilsudvalget om, hvorvidt der kunne anbefales indført en tilladelsesordning for varebiler.

Argumenterne for at indføre en tilladelsesordning var blandt andet, at en sådan vil medvirke til at skabe ordnede forhold i branchen, herunder bekæmpe snyd, bedrageri, konkursrytteri og overlæs i varebilsbranchen.

Argumenterne mod at indføre en tilladelsesordning var blandt andet, at man med ordningen vil ramme en masse lovlydige virksomheder med administrative og økonomiske byrder, som ikke står mål med resultaterne, herunder at man ikke kan håndhæve ordningen og komme snyd og bedrageri med videre til livs.

Med udgangspunkt i Varebilsudvalgets anbefalinger blev den konkrete afgrænsning af en tilladelsesordning drøftet mellem regeringen og partierne bag beslutningsforslaget.

Disse drøftelser mundede ud i en model, besluttet af det politiske flertal bag B165, hvorefter det kræver tilladelse at udføre godskørsel for fremmed regning i en varebil med en tilladt totalvægt på mere end 2.000 kg, som fragter gods, der vejer mere end 11 kg pr. stykgods.

Læs hele udkastet til lovforslaget her.


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00