Debat

Operatør af el-løbehjul: Lad os få aflivet de negative myter

Det er på tide, at samtalen om elløbehjul får en positiv tone og fokuserer på de miljømæssige fordele, der er ved delt mikromobilitet og kollektiv trafik, skriver August Svedenstedt fra Tier Mobility, som har fået tilladelse til at opstille elektriske løbehjul i København.

Data kan aflive de mange negative myter om løbehjul i storbyer, skriver August Svedenstedt.
Data kan aflive de mange negative myter om løbehjul i storbyer, skriver August Svedenstedt.Foto: Kai Pfaffenbach/Reuters/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Efter måneder med stort set ingen opmærksomhed blev elløbehjul for nylig sprøjtet ud over forsider på tværs af hele landet.

Og tonen har nok virket lidt overdrevet, hvis du bor i Odense eller Herning eller Aarhus eller andre steder, hvor løbehjulene har kørt uafbrudt og ganske begivenhedsløst i et godt stykke tid.

Dækningen markerede løbehjulenes tilbagekomst til hovedstadens gader – eller i hvert fald nogle af gaderne. For de må stadig ikke parkeres i Indre By eller centrale dele af brokvartererne.

Ja, sidst løbehjulene var på gaden i København, var der en smule børnesygdomme, problemer med parkering og – i de tidlige dage – en generelt sjusket drift.

Men på få år har utallige storbyer rundt omkring i Europa taget det bekvemme, sikre og bæredygtige transportmiddel til sig. Som en del af det kollektive transportmix – og som et middel, der bringer byerne tætter på klimamålsætningerne.

Lad os adressere myterne
Efterhånden som antallet af brugere er vokset på tværs af hele Europa, er mængden af data ligeså. Data, som kan aflive de mange negative myter om løbehjul i storbyer.

Myter som, at lejede elløbehjul erstatter kun cykelture og ikke bilture; at de er ikke sikre; at de er ikke bæredygtige. Forkerte eller i bedste fald vildledende.

At antyde, at folk opgiver deres elskede cykler i København på bekostning af deres sundhed, fitness eller bæredygtighed, har ingen reel underbygning

August Svedenstedt
Landechef for Danmark og Sverige i Tier Mobility

Det har alle dage været formgivende for vores mission at adressere klimakrisen og dekarbonisere bytransporten ved at erstatte biler med mindre og renere former for mobilitet.

Vores analyse af elløbehjulsbrugere i Berlin, Paris og Oslo har vist, at en ud af hver sjette Tier-tur erstatter en biltur. Det svarer til, at Tier-brugere på et år har erstattet 14 millioner kilometer i bil med en tur på løbehjul.

Det har sparret byerne for udledning af mere end to millioner kilo CO2. Udvid det på tværs af kontinentet, og det er et væsentligt bidrag til den samlede CO2-reduktion. 

Ulykker involverer biler
Med hensyn til sikkerhed er der virkelig ingen troværdige eller statistisk valide beviser for, at brugen af ​​lejede elløbehjul udgør en højere risiko for alvorlige ulykker end sammenlignelige transportformer som for eksempel cyklen.

Vi ved, at langt de fleste alvorlige skader på cykler og elløbehjul – lejet eller ej – involverer ulykker med biler. Og at jo mere populært et transportmiddel bliver, jo mere vante bliver brugerne med dem, og jo færre ulykker sker der.

Og turene på elløbehjul reducerer bilturene. Vi har for nylig gennemført en undersøgelse af mobilitetsvaner, der viser, at 25 procent af Tier-brugere benytter løbehjulene til first/last mile-ture.

Desuden viser undersøgelsen, at omtrent 50 procent af Tier-turene starter eller slutter inden for 100 meter fra en offentlig transportstation. Det indikerer, at mange af turene udgør den offentlige transports forlængede arm. Og tallene vil kun blive større, som mulighederne bliver flere, mere udviklede og mere integrerede.

Mennesker dropper ikke gåturen
Enhver ny transportform vil uundgåeligt erstatte andre former. At benægte, at en løbehjulsbruger til tider kan vælge et elløbehjul frem for cyklen eller en spadseretur, ville være useriøst.

Men at antyde, at folk opgiver deres elskede cykler i København på bekostning af deres sundhed, fitness eller bæredygtighed, har ingen reel underbygning.

Ved at erstatte bilkørsel og samtidig komplementere det offentlige transportnetværk kan det bidrage til at nedbringe Danmarks CO2-udledning fra bytransporten 

August Svedenstedt
Landechef for Danmark og Sverige i Tier Mobility

At bruge et elløbehjul på den første eller sidste kilometer eller på tidspunkter, hvor det simpelthen er hurtigere eller mere bekvemt, betyder ikke, at de samme mennesker dropper cyklen eller den gode gamle gåtur.

Kom den største myte til livs
København fremstår som et eksempel for resten af verden med sin grønne tilgang og ambition om at være den første CO2-neutrale hovedstad i 2025.

Byens befolkning forventes at vokse med 20 procent i det næste årti. Og beundringsværdigt ønsker København at vise den gangbare vej til at kombinere vækst, udvikling og forbedring af livskvalitet med en fortsat reduktion af klimaaftrykket. Vi tror på, at en delt og elektrisk mobilitet vil hjælpe København med at nå sit mål.

Vores elløbehjul er klimaneutrale via en bæredygtig driftsmodel, længere levetid og klimakompensation. Det udleder kun 42,8 gram CO2/passagerkilometer, viser en analyse udarbejdet af Bochum University of Applied Sciences. Og det er 70 procent mindre end en privatbil.

Den bedste måde at se på bæredygtigheden er gennem livstidsudledningen for et køretøj per tilbagelagte passagerkilometer. Det afspejler den samlede emission, som et køretøj har i løbet af dets levetid, inklusive det, der udledes i produktion, logistik, transport, service og drift.

Komplementerer det offentlige netværk
Vores nyeste elløbehjul drives gennem en grøn model, der inkluderer udskiftelige batterier, grøn energi til opladning og elektrisk servicering. Dertil har vi forbedret designet, skabt brancheførende vedligeholdelsesprocesser og optimeret levetiden til mere end fem år.

Transport står på nuværende tidspunkt for knap en tredjedel af Danmarks samlede CO2-udledning. Elløbehjulet er en bæredygtig mulighed i byens transportmix.

Ved at erstatte bilkørsel og samtidig komplementere det offentlige transportnetværk kan det bidrage til at nedbringe Danmarks CO2-udledning fra bytransporten.

Så København, lad os ændre samtalen til at handle om dét. Og lad os så ændre mobiliteten til det gode.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00