Opsamling: Aktørers bud på en ny luftfartsstrategi peger i øst og vest – men alle er enige om, at fremtidens luftfart er grøn

Forureneren skal betale, Københavns Lufthavn skal forblive knudepunkt i Norden, og alle indenrigsruter skal lukkes. Sådan lyder nogle aktørers bud på, hvad en kommende dansk luftfartsstrategi skal indeholde, i Altingets seneste temadebat.

Coronapandemien, grønne ambitioner og et SAS i krise har ændret dansk luftfart, siden Danmark sidst fik en luftfartsstrategi i 2017. Altinget har spurgt aktører og politikere, hvordan strategien skal opdateres.
Coronapandemien, grønne ambitioner og et SAS i krise har ændret dansk luftfart, siden Danmark sidst fik en luftfartsstrategi i 2017. Altinget har spurgt aktører og politikere, hvordan strategien skal opdateres.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Lukas Oliver Rastovic

Skal Danmark indføre passagerafgifter på flyvninger for at hjælpe den grønne omstilling af luftfarten på vingerne? Skal den grønne omstilling af luftfarten tænkes sammen med andre transportformer? Og er det overhovedet muligt at sætte skub i en grønnere luftfart på nuværende tidspunkt?

Det er nogle af de spørgsmål, der bliver rejst i Altinget seneste temadebat, hvor vi har spurgt aktører og politikere, hvordan dansk luftfart skal komme på vingerne igen efter en turbulent periode, hvor både coronakrise, grøn omstilling og alvorlige udfordringer i SAS har bidraget til uroen. 

Senere på året vil regeringen præsentere sit udspil til en grøn omstilling af luftfartssektoren, som skal være en opdatering af den daværende VLAK-regerings luftfartsstrategi fra 2017.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00