Partier kridter banen op før infrastruktur-forhandlinger

INVESTERINGER: Fredag drøfter finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) anlægsinvesteringer og togfond med Folketinget. Partierne trækker her fronterne op.

Finansminister Claus Hjort Frederiksen har indbudt Folketingets partier til at drøftelse togfond og anlægsinvesteringer frem mod 2020. 
Finansminister Claus Hjort Frederiksen har indbudt Folketingets partier til at drøftelse togfond og anlægsinvesteringer frem mod 2020. Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix
Frederik TillitzHjalte T. H. Kragesteen

Vi vil hellere pille noget ud end at pege på ny finansiering.

René Christensen (DF)
Finansordfører
Fakta
Tilbage i januar 2014 indgik den daværende regering sammen med Enhedslisten og DF aftalen En moderne Jernbane – udmøntning af Togfonden DK. Til en værdi af 28,5 milliarder præsenterede daværende transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) et historisk løft af den kollektive trafik i Danmark. Men faldende oliepriser har nu ført til at Togfonden mangler 15,5 milliarder. 

Efter lang tids venten gør partierne på Christiansborg klar til armlægning om de offentlige investeringer.

Finansminister Claus Hjort Frederiksen har nemlig indkaldt alle Folketingets partier – undtagen Alternativet – til at drøfte dels det overskredede anlægsniveau og dels de manglende oliemilliarder i Togfonden.

I sidste uge lød det fra finansministeren, at nye beregninger viser, at Togfonden mangler intet mindre end 15,5 milliarder kroner. Altså mere end halvdelen af de 28,5 milliarder der er afsat (se fakta til højre). Og derudover er partierne i blå blok enige om, at det offentlige investeringsniveau skal nedbringes frem mod 2020. For at opnå såkaldt strukturel balance. Ifølge et svar fra finansministeren skal anlægsbudgettet bringes ned med fem milliarder i 2017, 3,75 milliarder i 2018 og 2,5 milliarder i 2019.

Dokumentation

Fakta: Hovedelementer i aftale om En moderne jernbane - udmøntning af Togfonden DK 

Projekt Pris
Samlet timemodel 14,8 mia. kr.
En ny bane over Vestfyn 4,9 mia. kr. (6½ min. tidsbesparelse)
En ny bro over Vejle Fjord 4,3 mia. kr. (hertil kommer 76 mio. kr. til at forøge gennemsejlingshøjden til ca. 40 meter) (8-9 min. tidsbesparelse)
En ny bane Hovedgård – Aarhus (midlerne hertil er reserveret) 3,4 mia. kr. (6 min. tidsbesparelse) 
Opgraderinger af de eksisterende strækninger Fredericia – Vejle, Vejle – Horsens – Hovedgård samt omkring Aarhus H 1 mia. kr. (2 min. tidsbesparelse)
Opgradering af den eksisterende strækning Aarhus – Hobro 0,9 mia. kr.
Pulje til perrontilpasninger m.v. 0,3 mia. kr.
Elektrificering af det danske jernbanenet 8,7 mia. kr.
Regionale opgraderinger 1.240 mio. kr. (Samlet 177 min.)
Ny bane til Billund 750 mio. kr.
Forbedring af gods-og passagerkapaciteten i Nordjylland 110 mio. kr.
Ny Ellebjerg som nyt knudepunkt for gods- og passagertrafik 512 mio. kr.
Jernbanegods på Hirtshals Havn 33 mio. kr.
Ekstra spor ved Gødstrup Station 42 mio. kr.
Ekstra kapacitet på banen mellem Herning og Holstebro 50 mio. kr.
Pulje til parkering 200 mio. kr.
Forundersøgelse af ny bane Aarhus-Galten-Silkeborg 4 mio. kr.

 


0:000:00