Debat

Protestforening: Vi frygter, at regeringen sniger Kattegatforbindelsen ind ad bagdøren

Bevarelse af betonelementfabrik, et spørgeskema på Molslinjen og en motorvej til Kalundborg. Der er friske indikationer på, at der arbejdes på en Kattegatforbindelse, skriver foreningen Kattegatforbindelse – Nej tak.

På Molslinjen bliver man spurgt, om man vil foretrække at bruge en fremtidig Kattegatforbindelse, som beskrives med lav pris og hurtig rejsetid eller benytte færgeforbindelsen, som koster mere og tager længere tid, skriver Anna Dyrvig, Finn Vesterlund og Bodil Just.
På Molslinjen bliver man spurgt, om man vil foretrække at bruge en fremtidig Kattegatforbindelse, som beskrives med lav pris og hurtig rejsetid eller benytte færgeforbindelsen, som koster mere og tager længere tid, skriver Anna Dyrvig, Finn Vesterlund og Bodil Just.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Officielt har vi ikke hørt meget til planerne om en fast Kattegatforbindelse for nylig. Men under overfladen arbejdes der på planerne.

Hen over sommerferien har Transportministeriet sneget en høring ud med forslag om en lovændring, så betonelementfabrikken på Lolland, der er opført i forbindelse med Femernforbindelsen, bliver bevaret, når Femernforbindelsen er bygget færdig.

Giver det overhovedet mening at gøre en midlertidig betonelementfabrik permanent midt i en klimakrise?

Anna Dyrvig, Finn Vesterlund og Bodil Just
Hhv. formand, næstformand og bestyrelsesmedlem, Kattegatforbindelse - Nej tak

Der foreligger ingen konkrete planer for, hvad betonfabrikken skal bruges til, så Folketinget skal altså stemme om at bevare en fabrik, uden viden om hvad den skal producere?

Er det mon en fast Kattegatforbindelse, der rør på sig? Vi kan ikke få svar.

Salamimetoden

Men vi har efterhånden set, hvordan salamimetoden tages i brug ved større byggeprojekter i Danmark.

Folketinget får serveret den første salamibid om at bevare fabrikken.

Det kan lyde som rettidig omhu – da det kan mindske omkostningerne til for eksempel Kattegatforbindelsen.

Men et ja til fabrikken kan blive et ja til den faste forbindelse over Kattegat.

Giver det overhovedet mening at gøre en midlertidig betonelementfabrik permanent midt i en klimakrise?

Det estimeres, at fabrikken vil udlede 10 millioner tons CO2 i de kommende år, hvis produktionen fastholdes, så det rimer overhovedet ikke på, at vi skal reducere CO2-udslip med 70 procent inden 2030.

Og skal arbejdspladser på betonfabrikken (hvor en stor del er udenlandsk) bevares for enhver pris?

Enhver kan gætte, at analysens konklusion bliver et stort ønske om en fast Kattegatforbindelse, så Sund & Bælt kan få noget at lave

Anna Dyrvig, Finn Vesterlund og Bodil Just
Hhv. formand, næstformand og bestyrelsesmedlem, Kattegatforbindelse - Nej tak

Et ledende spørgeskema

Sund & Bælt og Vejdirektoratet uddeler lige nu et spørgeskema på Molslinjen.

Her bliver man blandt andet spurgt, om man vil foretrække at bruge en fremtidig Kattegatforbindelse, som beskrives med lav pris og hurtig rejsetid eller benytte færgeforbindelsen, som koster mere og tager længere tid.

Man bliver kun oplyst om forskellige rejsetider og priser – og hvem vil ikke gerne have kortere rejsetid og lavere priser?

Som deltager i undersøgelsen bliver man altså taget til indtægt for et behov for en Kattegatforbindelse.

Men det er jo vildt manipulerende at gå ud med den slags unuancerede drømmescenarier i en undersøgelse.

Samlet vil en fast Kattegatforbindelse medføre en udledning på 3-4 millioner tons CO2 i anlægsfasen og vil ifølge Vejdirektoratet medføre tusindvis af flere biler dagligt.

Men man kan ikke vælge den mest CO2-venlige, støjsvage og naturbevarende løsning i spørgeskemaet. Enhver kan gætte, at analysens konklusion bliver et stort ønske om en fast Kattegatforbindelse, så Sund & Bælt kan få noget at lave.

Vi frygter, at det også bliver så som så med borgerinddragelse og klagemuligheder, hvis politikerne vælger at gå videre med en fast Kattegatforbindelse

Anna Dyrvig, Finn Vesterlund og Bodil Just
Hhv. formand, næstformand og bestyrelsesmedlem, Kattegatforbindelse - Nej tak

Den overflødige motorvej

En anden bid salami, som kan føre til en Kattegatforbindelse, er blevet hastebesluttet før sommerferien: Folketinget har godkendt motorvejen til Kalundborg uden først at forholde sig til 198 borgerhøringssvar.

Vejdirektoratets analyse viser, at der ikke er trængsel på den nuværende strækning, og at samfundsnytten af motorvejen er meget lille.

Kalundborgs borgmester samt Novo og Mærsk har presset på. Det synes slet ikke at give mening med den motorvej, medmindre den er et led i en større plan om motorvej og bro til Jylland over Samsø.

Det mest uhyggelige er, at de normale klageadgange er sat ud af funktion, idet der står i høringen:

”På baggrund af projekternes størrelse, beliggenhed og kompleksitet er det vurderet nødvendigt at regulere visse myndighedsforhold samt fravige visse love og klagemuligheder relateret til anden lovgivning, hvor det konkret har betydning for projekterne. Dette er blandt andet af hensyn til at sikre fremdrift for projekterne”.  

Så vi frygter, at det også bliver så som så med borgerinddragelse og klagemuligheder, hvis politikerne vælger at gå videre med en fast Kattegatforbindelse. Den ulmer i hvert fald stadig lige under overfladen.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anna Dyrvig

Formand, Kattegatforbindelse - nej tak

0:000:00