Radikale: Autobranchen farer vild i forureningsfakta

REPLIK: Det er helt forkert, når AutoBranchen påstår, at der manipuleres med fakta om bilers forurening. Tværtimod har forureningen enorme konsekvenser for samfundet, skriver Ida Auken.

Af Ida Auken (R)
Klimaordfører 

Administrerende direktør i AutoBranchen Danmark Gitte Seeberg postulerer i Altinget, at jeg – og andre – skulle manipulere med fakta om (diesel-)bilers luftforurening. Desværre er AutoBranchen selv kørt i byen med mangelfulde fakta.

Op imod 4.000 danskere dør for tidligt af luftforurening hvert år, så det er helt afgørende, at vi er enige om fakta, for at kunne løse problemerne.

Som argument for dieselbilerne fremhæver Gitte Seeberg, at 95 procent af partikelforureningen kommer fra kilder uden for København. Det er kun korrekt, hvis man udelukkende ser på de fjerntransporterede partikler (de såkaldte fine partikler) og ikke på udstødningspartiklerne (ultrafine partikler, som skader særlig meget). 

Langs byens større veje stammer 70 til 80 procent af de ultrafine partikler i dagtimerne fortsat fra byens trafik. Det vil sige i den tid, hvor der er mange mennesker, som trækker vejret i gaderne.

Seeberg og AutoBranchen glemmer desværre også den skadelige udstødningsgas NO2, som stammer fra dieselbiler. Så jo, det vil give en stor forbedring at forbyde de ældste dieselbiler i byerne, som Radikale Venstre har foreslået.

Desuden fremhæver Gitte Seeberg, at nye dieselbiler ikke udgør et miljøproblem. Det er helt korrekt, at nye dieselbiler forurener meget lidt. Men det er kun, indtil filtrene tærer igennem. Noget der i dag ikke opdages ved de periodiske syn.

Luftforurening dræber
Luftforurening er den tredjestørste kilde til dødsfald i Danmark, kun overgået af rygning og fysisk inaktivitet. 

Forskellen er, at man kan fravælge rygning og fysisk inaktivitet; man kan ikke fravælge luftforurening.

En del af luftforureningen kommer til Danmark fra udlandet. Men Danmark eksporterer også dårlig luft til andre lande. Derfor er det smart, at vi har fælles EU-krav til luftforurening. I stedet for at vi bare bliver ved med at slå hinanden ihjel, så hjælper alle lande hinanden solidarisk.

Eller det vil sige næsten alle lande. For Danmark har kurs mod at overskride EU's emissionsgrænse i 2020 (NEC-direktivet). Alt imens har Holland foreslået det drastiske skridt at sænke hastigheden på motorvejene for at mindske luftforureningen.

Stort samfundsøkonomisk tab
Luftforurening giver et samfundsøkonomisk tab på 79 millioner kroner om året. Den absolut bedste investering, vi kan give hinanden, er at gøre luften bedre. Færre sygedage, færre dødsfald, flere penge i statskassen.

Seeberg har dog nogle pointer. Biler er ikke de eneste kilder til luftforurening. Også busser og lastbiler er store kilder. Det samme er brændeovne. Derfor har Radikale Venstre i vores finanslovsudspil afsat 260 millioner kroner til at skrotte oliefyr og brændeovne.

Ved folketingsvalget gav vælgerne os politikere et helt umisforståeligt signal om, at de ønsker grøn omstilling, og de ønsker det nu. Skal vi levere på det ønske, har vi brug for alle alliancepartnere, vi kan få. I høj grad også AutoBranchen. 

Derfor håber jeg virkelig, at Gitte Seeberg og co. vil være med i kampen for en grønnere fremtid sammen med os.

Forrige artikel Dan Jørgensen: Her er regeringens fem pejlemærker for ny klimalov Dan Jørgensen: Her er regeringens fem pejlemærker for ny klimalov Næste artikel V: Regeringens politik lugter af varm luft og bilos V: Regeringens politik lugter af varm luft og bilos