Debat

R: DSB skal købe nye eltog

TRANSPORTDEBATTEN: I forlængelse af togfondens ambitioner om at elektrificere tognettet, er det kun naturligt at stille krav til DSB om at investere i flere eltog fremadrettet, skriver Andreas Steenberg, der er trafikordfører for Radikale.
Foto: ft.dk
Jon David Finsen

Stud.public. Tilknyttet portalerne Altinget | Velfærdsteknologi, Altinget | Teknik, Altinget | Miljø og Altinget | USA.

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Andreas Steenberg
Transportordfører, Radikale Venstre

Vi skal køre med eltog i Danmark. Radikale Venstre foreslår, at regeringen i en ny kontrakt med DSB kræver, at de over en periode på 10-15 år indkøber nye eltog til danskerne.

Med Togfonden DK har regeringen sikret elektrificering på strækningerne Fredericia-Frederikshavn, Vejle-Struer og Holbæk-Kalundborg. Tidligere har vi sikret penge til Køge-Næstved og Lunderskov-Esbjerg. På den måde har denne regering fået fyldt hullerne ud hvad angår mulighederne for at køre med eltog. Det betyder – set med radikale briller – at vi selvfølgelig skal have en plan for så også at køre med eltog frem for IC4 og de andre gamle dieseltog.

Overlegne eltog
Eltog er billigere i drift og vedligehold. Elmotorer er nemmere at vedligeholde, og strøm er billigere end diesel. Der er derfor rigtig god samfundsøkonomi i at elektrificere. De kører også bedre og hurtigere, hvorfor kvaliteten også er bedre. Det skyldes, at der findes afprøvede tog i verden, som vi vil kunne købe.

Fakta
Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.
Løbende inviterer Altinget l Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.
Fra 3. september og en måned frem handler første udgave af Transportdebatten om regeringens togfond.

BLAND DIG!
Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected]

Den grundlæggende fejl med IC4 er nemlig, at vi har købt et produkt, ingen andre har. Danmark er på den måde blevet testland for dieseltog, og det har som bekendt ikke været lykken. Eltog forurener også meget mindre, så eltog vil bidrage til klimaindsatsen. I dag forurener især de gamle dieseltog meget. Det økologiske råd har undersøgt forureningen fra de dieseltog, der trækker dobbeltdækkerne på Sjælland. Det er helt vildt, hvad de udleder af partikler. De bør udfases!

Regeringen har afsat penge til at investere massivt i jernbanen de næste 15 år. Vi får indhentet fortidens synder. Der er simpelthen investeret for lidt i årtier. Når vi gør klar til at kunne køre hurtige eltog i 2025, så skal vi selvfølgelig også lave en plan for at købe nye eltog. Det vil Radikale Venstre sætte sig i spidsen for.

Den grundlæggende fejl med IC4 er, at vi har købt et produkt, ingen andre har. Danmark er på den måde blevet testland for dieseltog, og det har som bekendt ikke været lykken.

Andreas Steenberg
Transportordfører (R)

DSB har vendt skuden økonomisk. De afdrager gæld og har vendt underskud til overskud. Derfor mener vi, at de bør kunne investere i nye eltog til danskerne over de kommende år.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Andreas Steenberg

Public affairs executive, Systematic, fhv. MF og politisk ordfører (R)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2011)









0:000:00